StephanieVer.reismee.nl

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

Amazone (Ecuador)

En natuurlijk de bijbehorende foto!

Bolivia & Peru (La Paz & Cusco)

Zoooooooooowww.... 198.374.779.359 sandfly-/muggenbulten verder (JEUK!!!) maar het was het hartstikke waard! Na een belachelijk lange busreis (slechts 2500km, maar daar doen ze hier 55uur over) van Viña del Mar (Chile) naar La Paz (Bolivia) ontmoette ik Caitriona (Cat) weer. We hebben bij elkaar op school gezeten in Sucre (in Augustus) en we waren "toevallig" op hetzelfde moment in La Paz. Dus dat betekent FEEST!! Cat & ik zijn diezelfde avond los gegaan in ons Loki (lees: feest) Hostel en daarna ontzettend cocktailtjes gedronken en de salsa "geleerd" in een club. De dagen daarna hebben we het coca museum bezocht, iedereen kauwt hier op coca bladeren, van die bladeren wordt cocaine gemaakt, en het kauwen geeft in mindere mate hetzelfde effect, het music museum, waar we zelf mochten pingelen op "eeuwenoude" instrumenten, de gevangenis proberen te bezoeken (helaas zijn ze niet meer zo corrupt als vroeger dus we mochten er niet in), chocolade ingeademd (oxygen bar), heerlijk gegeten, heel veel gefeest en natuurlijk The World Most Dangerous Road gemountainbiked (Breg waar was je????) Echt helemaal te gek!! Ik heb het op dvd, zodra ik die kan opladen zal ik jullie laten meegenieten! Vanuit La Paz zijn we naar Cusco (Peru) gegaan. Cusco is echt helemaal te gek! Vre-se-lijk touristisch want Machu Picchu ligt om de hoek, maar gelukkig zijn er ook heel erg veel locals. In Cusco zijn we door gegaan met cocktailtjes drinken en salsa leren, en het is echt ongelofelijk: hoe meer je een houterige blanke bent, hoe meer de mannen vechten om met je te dansen... Ze willen het je allemaal leren, dus daar zeiden Cat en ik geen nee tegen :) We hebben na veel te weinig slaap de Inca Jungle Tour gedaan, dat is 4 dagen mountainbiken, ziplinen, hiken en wild water raften met als kers op de taart: Machu Picchu!!! WAUW!!!! Echt een van de mooiste sites die ik ooit heb gezien!! Bij Machu Picchu hebben we WaynaPicchu beklommen waar we serieus een schitterend uitzicht hadden (toen de wolken weg waren). We waren kapot na die 4 dagen klimmen en klauteren (die Inca's waren minimensjes maar de treden waren soms wel 50cm!!), mijn benen leken wel van rubber (SPIERRRRPIJNNNNN). Dus we besloten dat de armen wat meer beweging konden gebruiken en aangezien we het wild water raften heel erg leuk vonden op de Jungle Tour maar veeeeeeel te kort, hebben we een 3 daagse wild water raften geboekt! VETTTTTTTTTTTT!!!! Ik had helemaal geen ervaring (Cat wel) maar de uitleg was erg goed en de gids was erg fijn om naar te kijken (owja, en hij legde ook heel goed uit ;). De groep bestond uit 10 Israeliers (gelukkig leuke!!) en 2 Canadese (ook leuk :), verdeeld over 3 rafts. Dan was er nog een cargo raft (die alle tenten, eten, bier en andere spullen meenam) en dus de safety kayakker. Die laatste was handig als je uit de boot viel, en dat gebeurde nogal eens. De gidsen gooiden nu en dan de hele boot om, zodat we ook leerden hoe we weer terug in de boot moesten komen. We hebben rapids gedaan op tot 5+, het gaat tot 6, dan heb je enig idee hoe ongelofelijk TE GEK het was! En ook hier is een dvd van die ik asap oplaad! Inmiddels ben ik Lima, heb ik met veel pijn in mijn hart afscheid genomen van Cat en Cusco, en vertrek ik zo naar Ecuador om als vrijwilliger te gaan werken bij de wilde dieren in de Amazone! Hopelijk beter geregeld dan in Afrika :) Heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie reacties weer!!! Ik mis jullie!! Ik zie nu dat ik precies over 2 maandjes weer in het vliegtuig naar Nederland zit! Wauw, wat vliegt de tijd! Zin om jullie allemaal weer te zien!!! Heel veel liefs en dikke kus!!!!

Uyuni, San Pedro de Atacama, Santiago, Viña del Mar & Valparaiso....

Bij dat laatste verhaal een paar plaatjes :)

Bolivia (Santa Cruz & Sucre)

Buenos dias amigos y amigas! Wauw alweer 3 weken aan de Spaanse studie in Sucre en dat is echt helemaal te gek! Sucre is een prachtige stad, mooie architectuur, fijne restaurantjes (waar ze zelfs appelflappen, dropjes en bitterballen hebben! Ik ben duidelijk niet de eerste Nederlander hier :) zeer relaxte sfeer en erg leuke mensen. Ik ga iedere ochtend 4 uurtjes naar school, waar ik een op een les heb van mijn profesora. Het gaat heel snel, ik krijg heel veel informatie en het is soms best moeilijk, maar erg interessant! Na de lessen doen we met de andere studenten en docenten leuke dingen als hikes in de omgeving, naar het theater (en español), naar de sauna, naar het zwembad, chillen op het terras waar we huiswerk maken, kooklessen en barbeques. Verschillende kroegen in Sucre houden Gringo-Lingo avonden waar de locale bevolking Spaans praat met ons, daar leer je dan ook weer ontzettend veel van. Dus kort samengevat, ik heb het hier erg naar mijn zin. Nu heb ik nog 4 dagen les en dan vertrek ik donderdag naar Tupiza en Uyuni, dat is nog steeds in Bolivia. In Tupiza kun je mooie tochten per paard doen en in Uyuni ga ik 's werelds grootste zoutvlakte bewonderen. Vanuit daar ga ik denk ik (toch ;) naar San Pedro de Atacama, dat is in Chile. Dan door naar Santiago, de hoofdstad van Chile en Valparaiso, een bohemisch dorp waar je kunt surfen! Yes! Dan weer een immens lange busreis terug naar La Paz, de hoofdstad van Bolivia om 's werelds meest gevaarlijke weg te mountainbiken. (je moet iets doen om die adrenaline te laten stromen ;) Mam, blijven ademen het is allemaal heel safe enzo, en ik heb per slot van rekening vaker op een fiets gezeten ;) Dan door naar Copacabama en Cusco daar is Machu Picchu in Peru. Dusssssss.... dan zijn jullie allemaal weer helemaal op de hoogte! Ik mis jullie! Gelukkig komen er weer lieve vrienden/vriendinnetjes deze kant op: YES!!!!!!! KEI leuk! Heel veel liefs en dikke kus! En natuurlijk weer super bedankt voor al jullie lieve reacties! X!

Argentinie (Buenos Aires) & Paraguay (Asuncion)

Zooooooo, weer even een korte update vanuit Zuid-Amerika! Joehoeoeooeoewww, het is hier te gek! Silvia & ik kwamen allebei op 1 augustus aan in Buenos Aires en het was vanaf het eerste moment gezellig! Voor mij echt heel fijn om even een vriendinnetje te zien, daar was ik echt even aan toe :) En Sil is TE GEK!!!! We zaten in een super fijn hostel (Milhouse Avenue) midden in het centrum en niet vies van een feestje (lees: er was iedere dag een feestje :) Maar we hebben heel braaf & actief elke dag een andere wijk aangedaan, dus dag 1: Palermo. Daar zijn veel parken en leuke kleine boetiekjes waar we de lekker doorheen gestruind zijn. De daaropvolgende dagen liepen we rond in: * La Boca, met haar gekleurde huisjes, op-straat-dansende-tango-mensen en HET stadium, * Recoletta, de duurste wijk van Buenos Aires, vooral veel window-geshopt en rijke mensen uitgelachen, * San Telmo; de mooiste wijk van Buenos Aires, te gekke mega grote zondagmarkt en leuke straatjes en jammie restaurantjes * Puerto Madero, de haven waar we fijn de hele dag hebben gefietst! (Heuse Hollandsers dat we zijn :) Natuurlijk mocht Evita niet gemist worden op onze to-see list, dus de laatste dag hebben we haar museo & begraafplaats bezocht. Tussendoor hebben we vooral veel gegeten, alfajores (koekies), empanadas (deegdingetjes gevuld met kaas, kip, etc.), steak (sil dan) en gedronken, rode wijn (duuuh), cocktails in de hostel bar (hoera voor happy hour) en Mate (Sil noemt dit Male, hahahahha), de lokale thee die iedereen de hele dag aan het lurken is. Inmiddels heb ik zwaai zwaai gezegd tegen Sil (snif) en ben ik in Asuncion, de hoofdstad van Paraguay. En ook hier is het weer te gek (het weer ook, yes voor 30 graden in tegenstelling tot B.A. 16^). Ik ben hier volgens mij de enige gringo (buitenlander/tourist) en iedereen spreekt alleen Spaans, dus ik zeg: uitdaging! Inmiddels begrijp ik: "Hola Señorita, eres muy linda, hahaha". De stad is prachtig, mooie architectuur en leuke marktjes. Helaas is de armoede hier wel een stukje groter dan in Argentinië... Morgen vertrek ik alweer naar Bolivia om eens ontzettend aan mijn Spaans te gaan werken! Ik mis jullie!!!! Weer supersupersuper bedankt voor alle lieve reacties op mijn Afrika verhaal!! Ik hoop dat jullie allemaal een hele fijne vakantie hebben gehad (graag met foto's op facebook ofzo!!) En tot over precies 4 maanden :) Oeh en veel plezier volgend weekend (?) voor de Lowlands-gangers (beetje jaloers :) Muchos liefs en dikke Besos!!

Namibie, Zambia, Zimbabwe & Botswana

En weer een heeeeeeeeeeeleboel foto's! :)

Zuid Afrika (Kaapstad)

En natuurlijk hierbij, DE foto's! Ze zijn bijna net zo duidelijk als de film ;)

Japan (Mt. Fuji, Kyoto, Fukuoka & Osaka)

En hierbij weer de foto's! :)

Japan (Tokyo & Hiroshima

Vietnam (Hue, Hoi An & Dalat)

En hierbij de foto's!

Vietnam (Sapa & Halong Bay)

De eerste Vietnam foto's!!

Laos (Huay Xai)

De Gibbon Experience!!!!

Laos (Luang Prabang)

Pi Mai (Oud & Nieuw) in Luang Prabang!

Laos (Vang Vieng)

De feeststad van Laos

Laos (Vientienne)

De hoofdstad van Laos

Laos (4000 eilanden & Motorbike trip)

Wij zijn met z\\\'n alle hart-stik-ke verliefd op LAOS! De liefste mensen van de wereld (oftewel, van de plaatsen die we tot nu toe hebben bezocht) wonen hier (buiten jullie allemaal natuuuuuurlijk... hihi). Eind vorige maand zijn we met een \\\"slaap\\\"bus (dat slaap, geldt niet voor Else, wel voor Lindelot en mij) van Phnom Phen naar Don Det gegaan. Don Det is onderdeel van 4000 eilandjes (inclusief vage zandbanken) in het zuiden van Laos. Daar hebben we een dag heerlijk gekanoot. Wat inhoud; Else en Lindelotte kanoeën en Steef probeert ook iets met een peddel te doen (ik moet echt een cursus!). Maar goed, lekker bijgekleurd, mooie uitzichten en..... we hebben ze gezien!! Jawel, de uiterst zeldzame Irrawaddy dolfijn!! Super super super gaaf!! Echt op maar maximaal 10 metertjes van onze kano!! He-le-maal te gek!! Vanuit Don Det zijn we naar Pakse gegaan, een klein stadje waar eigenlijk weinig te doen is. Daar hebben we voor 5 dagen motorbikes gehuurd en zijn we rond en over het Bolaven Plateau gereden. Op het plateau wonen bijzondere stammen en zijn prachtige watervallen. Dag 1 zijn we naar Tad Lo gereden, een schattig backpackers dorpje waar we met de locals in de waterval zijn gesprongen. Dag 2 had ik een lekke band in de middle of nowhere! Na wat gezucht en gevraag ben ik uiteindelijk achterin een soort van pick up auto meegereden (met motorbike) naar het backpackersdorp, waar ze m\\\'n band hebben gemaakt voor 2,50 euro (daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren!) De dag daarna verder op het Bolaven Plateau gereden naar de bijzondere stammen. Daar hebben we onder andere Bamboostick gerookt en vreselijke zelfgestookte Lao Whiskey gedronken. De dag daarna hebben we 71km over een zand en grindpad gereden! Op sommige stukken waren ze nog daadwerkelijk aan de \\\"weg\\\" aan het werken, waardoor we door geulen en ellende moesten ploeteren. Maar super mooie uitzichten en geen andere blanken gezien! Heerlijk!! Verder is dat Bolaven Plateau natuurlijk hoog (dat \\\"natuurlijk\\\" hadden wij niet ingecalculeerd) en NIET droog! We hebben gewoon regen gehad! Jawel in het \\\"droge\\\" seizoen! Gelukkig waren we al aangekomen in het dorp waar we wilde slapen, dus gelukkig geen glibberige uitglijdingen met de motorbikes! Het was wel frisjes (lees: koud... brrrrr) maar de volgende dag mochten we weer terug naar Pakse, waar het weer fijn 20 graden warmer was! Gister hebben we de nachtbus (MET bedden!!!) naar Vientiane genomen, de hoofdstad van Laos. Hier lijkt het net Frankrijk, heeeerlijke croissantjes en fijne BRUINE baguettes!!! Morgen gaan we hier een beetje rondfietsen en daarna willen we een hike tour doen in het Phu Khao Khuay National Park, waar we gaan slapen in een Olifanten toren (waar wilde olifanten je \\\'s ochtends komen wekken). Ik hoop dat het lukt!!!! Owja, pap en Roel, voordat jullie het eerste de beste ticket naar Laos boeken om ook een motorbike-tour te doen. Het zijn maar 110cc\\\'s (dus jullie missen een 0 aan het einde) en ze rijden maximaal 80km/u. Maarrrrr..... Groot voordeel: je mag zonder helm! Hihi! Dus tot de volgende fotosessie!!! Ik mis jullie!!!!!!!!! Heel veel liefs dikke kus!! En natuuuuuuuuuurlijk weer heel erg bedankt voor jullie superlieve reacties!!!!!!!

Cambodja (Phnom Penh)

Lieve leesvrienden, hierbij de verschrikkelijke foto's van de Killing Fields en de gevangenis, waar dus de Rode Khmer 30 jaar geleden actief is geweest. Als je dit niet wil zien dan sla deze foto serie alsjeblieft over. Het is absoluut niet bedoeld als ramptoerisme, maar meer als bewustwording-dingetje... Goed dan iets leuks! We zijn nu in Laos, een paar daagjes op de 4000 eilanden geweest (foto's volgen), waar we een p r a c h t i g e kanotocht hebben gedaan! Die tocht duurde een hele dag (au spierpijn) en we hebben Irrawaddy dolfijnen op 10 meter van onze kano af gezien!!! SUPER VETTTT!!!! Nu zijn we in Pakse en morgen gaan we een dag of 5 met de scooter rondrijden om het Bolaven Plateau te bekijken! Super veel zin in!! De foto's van Laos komen dus snel!!! Weer super bedankt voor al jullie lieve reacties!!!!!!! Mis jullie!!! Dikke kus!!

Cambodja (Siem Reap)

En hierbij de Angkor Wat foto's! De foto's van Phnom Penh met Killing Fields enzo volgen snel!!

Cambodja (Battambang)

Hier de foto's van Battambang!!

Thailand (Koh Chang)

Hadsikideeeeeej... ik zal weer even wat fotootjes plaatsen! Weer bedankt voor al jullie reacties op mijn laatste foto\\\'s! SUPER LIEF!!!!!!! 8 maart aangekomen in Bangkok en ontzettend geknuffeld met mijn vriendinnetje Else! Daar even heerlijk in een door-elses-papa-betaald-hotel gechilld (BEDANKT papa-Else, WAUW!!) De volgende dag vreselijk gemuseumd (is dat een werkwoord??), Jim\\\'s huis bezocht (is dat de moeite, waard?? mwah..), onbeperkt sushi gegeten (jammie!!!!) en emmers met screwdrivers gedronken (ja mam, dat leg ik nog wel een keertje uit ;) hihi) Vanuit daar met de bus naar Koh Chang gegaan, een eilandje aan de zuidoostkust. En dat was heeeerlijk! Beetje toeristisch (lees: aan de prijzige kant) maar we hebben lekker getrokken, op het strand gehangen, leuke feestjes bezocht, gesnorkeld, gegeten, bootje gevaren (jawel, deze keer MET gele pilletjes én met uitdeels dus nieuwe vrienden ;) en wederom diezelfde emmers soldaat gemaakt (je moet iets op een eiland ;) Nu zijn we sinds gister in Cambodja (zie kaart ;) Na een hilarische grensovergang, maar gelukkig is uiteindelijk alles goed gegaan. De eerste minivan pikte ons op om ZEVEN uur \\\'s ochtends (wah??? owja.. we gingen vandaag... phoe we sliepen net 2 uur...) Goed, mega-fijne minivan want wij waren de enige 2 (met de meneer achter het stuur natuurlijk). De grensovergang was meer een verkapte lunchroom met stiekem een kantoortje achterin, daar mochten we 1300 bath betalen en 2 pasfoto\\\'sinleveren, waarna we na een half uurtje een mooie nieuwe visumsticker in ons paspoort kregen! Joepie, dat ging soepel! Natuurlijk ff rijst met groente naar binnen werken (daar zijn ze hier goed in) en daarna in de achterbak van een auto richting de daadwerkelijke grens. Vervolgens met een nieuw meneertje lopen naar de meneer die kijkt of je visum heus waar en echt is, dan LOOP je met je backpack over de grens naar Cambodja en daar mag je naar de immigratie voor een stempel. Hip! Vervolgens ga je in een shuttle bus naar het busstation daar mag je wachten (dat kunnen ze hier ook goed) op de lokale (!!!) bus naar Battambang (daar zijn we nu). Uiteindelijk in 12 uur van Koh Chang Thailand naar Cambodja. Viel ons alles mee! Nu zijn we hier een week of twee en we vinden het nu al geweldig! Maar dat verhaal volgt (vinden jullie het al spannend??? dan check: bambootrain cambodja op google ;) Ik mis jullie!!!!!!! De groetjes van Else!! Heel veel liefs en dikke kus!!

Sri Lanka................... Hier wil ik nog niet weg!!!!

Een week geleden begonnen in de hoofdstad Colombo, daar is niet echt een centrum en niet echt heel veel te zien maar de plek waar ik in zat was schoon, aan zee en er waren fijne mensen. De dag erna ben ik vroeg met een lokale bus naar het zuiden gegaan. Die bussen hier zijn echt hilarisch, ze doen er hier echt alles aan om een bus “hip” te maken: lelijke plastic bloemen overal, tv met kei harde mtv-sri-lanka muziek, inclusief boom boxen op verschillende plaatsen in de bus en flitsende, knipperende, stroboscoop lichten in allerlei kleuren… En dat vier uur lang zonder airco! Te gek! Daar kan Connexion en Hermes nog wat van leren! Hikkaduwa is een plek waar je zou kunnen wonen! Lekker klein drop, iedereen kent elkaar (en zegt hallo na één dag), iedereen surft of duikt en het is er gezellig en schoon! Er zijn hier warempel prullenbakken en er is een vuilnisdienst (YES voor vuilnismannen). Dus dag 1, ikke lekker op m’n surfboard aan het lessen met nog een haffel andere backpackers (die er godzijdank ook niks van konden). Super leuk! Helaas had ik me niet goed ingesmeerd met alle verbrande gevolgen van dien. De volgende dag maar ff naar de apotheek waar ik fijne zalf en pilletjes kreeg tegen de duizeligheid, hoofdpijn en verbrandheid… Dus ff niet in de zon en veel drinken… Hmmmmm, dat wil dus zeggen ff niet surfen! Bah! Dus maar weer even cultureel gedaan en met de lokale bus het stadje Galle bezocht, schattig! En het was ooit van ons! (Hadden we zeker NIET af moeten geven! Jammer-de-Bammer). Maar onze roots liggen er nog wel, letterlijk en figuurlijk: kerkhof, kerk en nog meer “Dutch buildings”. Leuk! Aangezien ik de dag erna nog niet veel witter was besloot ik maar een duik te gaan doen in plaats van te gaan surfen (jawel verstand komt met de jaren :). Eerst kregen we een uur cursus over wat de tsunami hier in 2004 aan de wondere-onderwater-wereld (mooi hè alliteratie ;) heeft aangericht. Nou da’s dus ginne flauwekul! Wauw serieus erg indrukwekkend! De ervoor en erna foto’s liegen er niet om! Tijd om zelf eens te bekijken! Natuurlijk was ik mijn primatour vergeten dus dat uur op zee was weer dolletjes ? (Kots & braak). Maar het was het waard! Prachtig! Niet te vergelijken met Great Barrier Reef, maar mooi koraal en kleurrijke vissen! Vandaag was het weer hoog tijd om te gaan surfen, dus vroeg opgestaan, goed ingesmeerd en om 7uur lag ik al in de zee! Ff een lange les genomen en JAWEL: ik kan blijven staan en daadwerkelijk surfen zonder als een debiel met m’n armen te zwaaien! Ik ben verslaafd! De hele ochtend gesurft, braaf tussen 12 en 3 uit de zon gegaan en daarna nog 2 uur golfjes gepakt! Geweldig! Helaas is morgen alweer de laatste (surf)dag, -IK WIL NOG NIET WEG!!- want ik vertrek donderdagochtend vroeg naar Bangkok. Daar ontmoet ik Else en gaan we samen 2 maandjes rondtrekken in Thailand, Laos en Cambodja! Zin in! Natuurlijk weer SUPER bedankt voor al jullie berichtjes, smsjes, mmsjes, reacties, facebookmessages, skypes en mailtjes!! Kei leuk al die tekst en foto’s!! Hahaha! Volgend jaar ben ik er weer bij!! Ik mis jullie!!! (Doe mij maar een ijskoude Hoeg in de pub of een Heineken Xtra Cold in de Bolle! :)

India (Ajanta)

De plaats is beroemd vanwege zijn grothermitages en zalen, waarin indrukwekkende schilderingen op de muren aangebracht zijn. De grotten zijn alle monolithisch, dat wil zeggen bestaande uit één gesteente en dat is inclusief al het beeldhouwwerk. Sinds 1983 staan de Ajanta-grotten op de lijst van Werelderfgoed van de UNESCO (jawel alweer een ;). Aan de zijkanten van de kloof, oorspronkelijk toegewijd aan een Naga (slangen-koning) begon een gemeenschap van boeddhistische monniken (bhikkhu) met het uithakken van chaitiyas (tempels) en viharas (kloosters). Dit werd gedaan in twee golven, de vroege grotten vanaf 300 v.Chr., de late grotten tussen 250 en 650 n. Chr.. tijdens de regering van de Vakataka en Chalukya dynastieën. Met name de latere grotten tonen de grote dagen van artistieke activiteit te Ajanta. De monniken werden ondersteund door schilders, beeldhouwers en timmerlieden. De schilderingen illustreren de verschillende gebeurtenissen uit het leven van prins Gautama Boeddha, de stichter van het boeddhisme en zijn gebaseerd op de Jataka-vertellingen (verhalen over de vorige levens van de Boeddha). Daarnaast zijn er ook schilderingen te zien met Chinese, Griekse en Romeinse invloeden. Enige schilderingen vertellen over het leven aan het hof en over het burgerlijke leven uit die tijd, waarin ook de klederdracht van toen duidelijk herkenbaar is.

India (Udaipur)

Ff een dagje in Udaipur, in het prachtige Radjastan! Hartstikke toeristisch maar het mooiste paleis wat ik ooit gezien heb!

India (Jaisalmer)

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUUWWWWWWWWW!!!!! Dit was er weer een! Zo een die ik noooooooit van m'n leven meer vergeet: Kameelsafari in de Tar woestijn! P R A C H T I G!!! Na een nogal vervelende ervaring in de trein: lastig gevallen door een man. Maar geen zorgen mam, ik heb um een flinke mep verkocht (serieus AUW mijn hand) en de hele trein bij elkaar geschreeuwd. Spoorwegpolitie erbij, man opgepakt (of in ieder geval meegenomen) en lieve Indiase oude mevrouwtjes (die geen woord engels spreken) mij gekalmeerd. Dusss.... ook weer overleefd. De nacht daarvoor was ik op de (desbetreffende) trein aan het wachten in een wachtruimte speciaal voor dames op het station, waar ratten zaten van wel 30cm! (Incl. staart dan, maar dan nog!), GETVERDEMME!!! En als die beesten nou gewoon stil in een hoekje zitten, oké, maar neuj, deze gezellige (overigens zeer lelijke) rakkers huppelden fijn tussen alle kruimels, etensresten, indiase-mevrouwen-die-op-de-grond-lagen-te-slapen, kranten, geiten (ja die mogen ook mee met de trein), koffers, banken, enz. rond..... GETVERDEMME!! (ja nog een keer :) Dus na 48 uur zonder slaap was ik wel toe aan wat "fijn"-heid. Nou, dat heb ik in Jaisalmer zeker gevonden! Geweldige stad! Ligt helemaal links in India naast Pakistan (hedde verder gin last van ;)) Vanuit Jaisalmer zijn we met een groep van 7 met een Jeep de woestijn in gegaan, daar hebben we de graven van allerlei koningen gezien, een pauwenboerderij (PAKAAAUW!!) en een lief dorpje bezocht alvorens we onze eigen kameel mochten beklimmen! Vet-wel-heus-iets-anders dan een olifant of een paard! Comfortabel is anders, maar het is geweldig! Nu ben ik weer in Jaipur, vanacht naar Udaipur (het Venetië van Rajastan) en daarna naar Ajanta Caves (28 grotten met beschilderingen). Ben benieuwd! De laatste week in India alweer!! Weer super bedankt voor al jullie reacties op mijn laatste foto's!! Echt het blijft me verbazen dat jullie allemaal zo meeleven en meekijken! Ge-wel-dig! Super gewoon!! Mis jullie!! Heel veel liefs XX!! PS: de carnavalsfoto's zijn welkom!!! PS2: KEI leuk die in de Bolhoedjes!! Ik en ik hoop ook Sas zijn volgend jaar weer van de partij!!! XXX!!! PS3: Het zijn dit keer wat meer foto's, kon moeilijk een selectie maken, dus je moet er maar ff snel doorheen skippen :)

India (Hampi)

Hampi, zoals het vandaag de dag genoemd wordt, was de middeleeuwse hoofdstad van het hindoestaanse rijk Vijayanagara (‘Stad der Overwinning’). De stad, gelegen in de Indiase deelstaat Karnataka, staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Verspreid over de heuvels en valleien liggen meer dan 500 monumenten, waaronder prachtige tempels, de fundamenten van paleizen, overblijfselen van waterwerken, vroegere marktstraten, koninklijke paviljoens, verdedigingswerken, vorstelijke terrassen, schatkamers… te veel om op te noemen. Hampi is een paradijs voor zowel de rugzaktoerist als de pelgrim. Dus... ff kijken wat daar te doen is:

India (Kochi)

Het zuiden van India (best wel heel erg warm!) in de deelstaat Kerala ligt het prachtige plaatsje Kochi. Voor de geschiedenisfreaks onder ons: Van 1503 tot 1663 viel Kochi onder de heerschappij van de Portugezen. In 1662 is de stad, met na Goa de belangrijkste Portugese bezetting, drie weken lang belegerd door Rijklof van Goens. De Portugezen kregen versterking en de wintermoesson zette eerder in dan verwacht. Ondanks deze tegenslagen veroverden de Nederlanders de stad in 1663. In 1795 trok de VOC zich terug uit Kochi, waarna in 1814 het gebied in handen van de Britten kwam. De Nederlandse begraafplaats in Kochi is een van de oudste Europese begraafplaatsen in India. Dus reden te meer om deze plaats met al zijn Nederlandse historie te bezoeken, en het was zeker de moeite waard!

India (Goa)

Met papa en Roel, voor wie de foto's van Roel en/of Pa nog niet heeft gezien, hier een korte impressie

India (Khajurahu)

Oftewel de plek waar de Kama Sutra is uitgevonden, inclusief "porno" tempels.. Eeeeehm oma, misschien moet u deze fotoserie even overslaan?? Of eerst even laten keuren door een van de kinderen :) Een gewaarschuwd mens telt altijd voor twee :)

India (Varanasi)

Dit is die plek waar ze o.a. mensen cremeren aan de rand van de heilige Ganges Rivier, helaas (of tja helaas, dat weet ik niet) maar we mochten er in ieder geval geen foto's van maken... Nou ken ik iemand die dat natuurlijk wel heeft gedaan, zodra ik die foto heb dan zal ik die er ook ff bijzetten :)

India (Agra & Jaipur)

India (Delhi)

Delhi was uiteindelijk veels te goed! Prachtige architectuur, moskeeën, tempels en forten (schrijf je dat zo?) bezocht, veel nieuwe vrienden gemaakt en veels te hard op stap geweest (dat was dus niet het plan :) Nu net aangekomen in Agra (het plaatsje waar de Taj Mahal is), uitbrakken (het is hier toch veels te toeristisch) en morgenochtend vroeg (6uur!!! AAAAAAAH!!) naar de Taj.. want dat schijnt mooi te schijn met zonsopkomst :) Dus hierbij wat indrukken van Delhi (de gebouwen en eten enzo :) Veel liefs!! X!

China (Beijing)

Laatste gedeelte van de Vodkatrain! Over een half uurtje ben ik een maand in m'n eentje! Zin in en Spannend! Dus hierbij nog even snel de laatste foto's van China... Hans we hebben precies gedaan wat je voorspeld had (zonder het vooraf te lezen! Hi-la-risch!) Schorpioen is geen aanrader... Peking eend trouwens ook niet... Ik weet weer precies waarom ik geen vlees (en insecten) eet :) De muur is amazing! Echt wederom een belevenis! Nu off to Delhi!! Ben benieuwd, maar kan niet wachten om ff geen handschoenen en dikke truien en jassen te dragen! Whoeiiii, 25 graden here I come! :) Nogmaal en alweer super bedankt voor jullie reacties en lieve berichtjes en smsjes!!!!!! Jullie zijn allemaal heeeeeeeeel erg lieieiieief!! Dikke kus!

Mongolië (Ger Camp)

Hoe is het mo-ge-lijk dat sommige mensen (over)leven in een tent (!!!) terwijl het MIN 36 graden is??? Nou dat kan dus want dat hebben we gedaan! Het was een bizarre belevenis! En het meest idiote aan het hele verhaal is dat slapen zelfs zweten was! We kwamen na een achterlijke grensovergang van 7 (jawel ZEVEN) uur wachten in Rusland en vervolgens 2 uur in Mongolië, ein-de-lijk aan in Ulaanbaator, de koudste hoofdstad ter wereld. En da's ginne humor! Brrrrrrrrrrrr... waar is mijn ski-broek en m'n snowboots?? Maar na een dag went het, echt heus! En het was mooi! We hebben een dag rondgelopen in de hoofdstad, allerlei mooie uitzichten, Budda's en natuurlijk niet te missen Djengis Khans! Vervolgens gingen we over een hobbeldebobbel (lees: "had ik die vodka maar niet gedronken gisteravond") weg richting de "gers". Wij gingen gewoon lekker op vakantie voor een paar nachten, in een vreselijk touristische ger die elke 2 uur werd verwarmd d.m.v. kool en hout door een lokale bewoner. Het was echt bewonderingswaardig hoe die mensen leven! We mochten bij ze op bezoek en ze vertelde via een tolk hoe ze leven, hoe de ger verplaatst wordt (kwestie van inpakken en verplaatsen via kameel en paard), wat ze eten (vanalles gemaakt uit paarden- en kamelenmelk) en hoe het leven als een nomaad is (van dag tot dag). Na dit bezoek hebben we de klederdrachtdingen gedaan (het is net volendam ;) en spelletjes gespeeld met enkels van dooie beesten (hilarisch). Het was echt weer een belevenis, maar het brengt je wel ff terug naar realiteit, je bent tourist, op bezoek en mijn leven is zooooooo goed (neej ik word niet zweverig :) Nu zijn we net in Beijing en het is hier 4 graden BOVEN nul! Wauw ik trek m'n bikini aan denk ik! Morgen naar de muur, ben benieuwd... Allemaal 'n heeeeeeeeeeeeeeeeele fijne jaarwisseling!!!!! En heel erg bedankt voor jullie lieve reacties (allemaal!! familie goed bezig, super leuk!, Hahaha sas en o! ik mag heus geen hond over de grens meenemen van die gekke mongolen), - mailtjes (yv, ik herken het gevoel :) Sil, Konijn klinkt vet!) - smsjes (breggie, mis jou ook vreselijk maar ik kan nix terugsturen want mijn gsm blokkeert! en v.a. 1 jan moeten we over op mailen! PS: ik heb net peking eend geproefd en weet weer precies waarom ik vegetarisch ben ;)

Lake Baikal

4 dagen in de trein

Wauw, dat duurde langer dan verwacht! 4 dagen niks doen = genieten van het uitzicht, lezen, eten, drinken, spelletjes spelen, drinken, bijslapen, ff uit de trein, eten, drinken, lezen, hangen in de restauratiewagon, drinken, slapen, lezen, de buren lastig vallen, eten, drinken, ballet in de gang, eten, slapen, drinken, nieuwe steden bedenken (Eindhoven, New Zealand), drinken, ff uit de trein, gekke dingen kopen bij babuska's (oude lieve vrouwtjes die op de perrons eten & drinken verkopen), slapen, lezen, spelletjes spelen, hangen, liggen, drinken en nogmaals zeker genieten van het uitzicht!! maar verder drinken, eten, slapen, hangen, liggen enzovoort... ;) Heeft iemand het woord douchen ergens gevonden? Nee dat was dus ook niet mogelijk! Dus waar je denkt dat het woord deodouchen en stinken tussen past, voeg gerust toe ;) Het was een BYO-food (neem-je-eigen-eten-mee) dus de cup-a-soup, noodles en mashed potatoe (ja zelfs ik ;) hebben goed werk gedaan.. (Er was een soort grote waterkoker waar je gekookt water uit kon tappen.) Er was geen koelkast dus nutella op crackers was het enige wat enigszins te eten was... :) Desalniettemin, het was geweldig! Het uitzicht was prachtig en zeker de moeite waard!! We zijn nu net in Irkutsk bij het Baikalmeer en hier is het koud (-10 ofzo) maar echt WinterWonderLand! En aangezien het nog vakantie is, gaan we zo hondensleeen en op een sneeuwscooter crossen!!! (http://www.baikalex.com/dogsledding/dog-sledding.html)... Zin in!! PS: Neeeej O. ginne neger @ de trein ;)

Moskou

Beetje in een vreemde volgorde, maar dan toch hierbij de foto's van Moskou!

St. Petersburg

Braaf als ik ben, hier mijn eerste verhaal al! De 12e 's avonds aangekomen in St. Petersburg, waar netjes 'n mannetje mij van het vliegveld kwam ophalen (JEUJ)... Het hostel is meer dan prima, incl. gratis internet en te gekke douches! De volgende ochtend heb ik de groep ontmoet waar ik de komende 20 dagen mee ga treinen. We zijn met z'n 5e, waarvan 1 Ierse jongen Ronan, een setje uit Nieuw Zeeland Jeremy and Briany en de zus van Jeremy, Kelly. Gister met z'n 5e op pad geweest, de standaard side seeing stuff gedaan, Hermitage, Blood Shaded Church en rondje door de stad gedaan. Echte Russische Borsjt gegeten en bier gedronken met de locals :) Russen zijn serieus over het algemeen vriendelijke mensen! Het is hier 2 graden en het sneeuwt, hagelt en regent (top! ;) Vanavond vertrekken we met de trein naar Moskow, de eerste treinreis: ZIN IN!! Liefs X