StephanieVer.reismee.nl

Laos (4000 eilanden & Motorbike trip)

Wij zijn met z\\\'n alle hart-stik-ke verliefd op LAOS! De liefste mensen van de wereld (oftewel, van de plaatsen die we tot nu toe hebben bezocht) wonen hier (buiten jullie allemaal natuuuuuurlijk... hihi). Eind vorige maand zijn we met een \\\"slaap\\\"bus (dat slaap, geldt niet voor Else, wel voor Lindelot en mij) van Phnom Phen naar Don Det gegaan. Don Det is onderdeel van 4000 eilandjes (inclusief vage zandbanken) in het zuiden van Laos. Daar hebben we een dag heerlijk gekanoot. Wat inhoud; Else en Lindelotte kanoeën en Steef probeert ook iets met een peddel te doen (ik moet echt een cursus!). Maar goed, lekker bijgekleurd, mooie uitzichten en..... we hebben ze gezien!! Jawel, de uiterst zeldzame Irrawaddy dolfijn!! Super super super gaaf!! Echt op maar maximaal 10 metertjes van onze kano!! He-le-maal te gek!! Vanuit Don Det zijn we naar Pakse gegaan, een klein stadje waar eigenlijk weinig te doen is. Daar hebben we voor 5 dagen motorbikes gehuurd en zijn we rond en over het Bolaven Plateau gereden. Op het plateau wonen bijzondere stammen en zijn prachtige watervallen. Dag 1 zijn we naar Tad Lo gereden, een schattig backpackers dorpje waar we met de locals in de waterval zijn gesprongen. Dag 2 had ik een lekke band in de middle of nowhere! Na wat gezucht en gevraag ben ik uiteindelijk achterin een soort van pick up auto meegereden (met motorbike) naar het backpackersdorp, waar ze m\\\'n band hebben gemaakt voor 2,50 euro (daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren!) De dag daarna verder op het Bolaven Plateau gereden naar de bijzondere stammen. Daar hebben we onder andere Bamboostick gerookt en vreselijke zelfgestookte Lao Whiskey gedronken. De dag daarna hebben we 71km over een zand en grindpad gereden! Op sommige stukken waren ze nog daadwerkelijk aan de \\\"weg\\\" aan het werken, waardoor we door geulen en ellende moesten ploeteren. Maar super mooie uitzichten en geen andere blanken gezien! Heerlijk!! Verder is dat Bolaven Plateau natuurlijk hoog (dat \\\"natuurlijk\\\" hadden wij niet ingecalculeerd) en NIET droog! We hebben gewoon regen gehad! Jawel in het \\\"droge\\\" seizoen! Gelukkig waren we al aangekomen in het dorp waar we wilde slapen, dus gelukkig geen glibberige uitglijdingen met de motorbikes! Het was wel frisjes (lees: koud... brrrrr) maar de volgende dag mochten we weer terug naar Pakse, waar het weer fijn 20 graden warmer was! Gister hebben we de nachtbus (MET bedden!!!) naar Vientiane genomen, de hoofdstad van Laos. Hier lijkt het net Frankrijk, heeeerlijke croissantjes en fijne BRUINE baguettes!!! Morgen gaan we hier een beetje rondfietsen en daarna willen we een hike tour doen in het Phu Khao Khuay National Park, waar we gaan slapen in een Olifanten toren (waar wilde olifanten je \\\'s ochtends komen wekken). Ik hoop dat het lukt!!!! Owja, pap en Roel, voordat jullie het eerste de beste ticket naar Laos boeken om ook een motorbike-tour te doen. Het zijn maar 110cc\\\'s (dus jullie missen een 0 aan het einde) en ze rijden maximaal 80km/u. Maarrrrr..... Groot voordeel: je mag zonder helm! Hihi! Dus tot de volgende fotosessie!!! Ik mis jullie!!!!!!!!! Heel veel liefs dikke kus!! En natuuuuuuuuuurlijk weer heel erg bedankt voor jullie superlieve reacties!!!!!!!