StephanieVer.reismee.nl

Daaaaaaaaaaaaag India!! (Sri Lanka here I come!)

Laatste nacht in India, laatste keer Paneer Tikka Masala uit India, om maar meteen te beginnen met het beste: het eten in India is echt he-le-maal geweldig,wat wil zeggen voor de vegetariërs onder ons. Kip is soms wel een optie, schaap en geit (mutton) kun je heel af en toe bestellen, maar de menukaart in India begint met 80% Veg en dan nog 20% non Veg, ik zeg HULDE! Daarnaast zijn ze mega-goed in zuivelproducten, althans alles behalve 'onze normale kaas', want dat snappen ze hier écht niet. Wat ze wel snappen is Lassi, een soort karnemelk, optioneel gemengd met VERS fruitsap (ananas, papaja, mango, sterappel, kiwi alles wat je maar kunt bedenken) = Jammmmmm!! Daarnaast Curd, een soort van Griekse yoghurt: in een salade (Raita), over de Meusli of gewoon zo als tussendoortje, again: Jammmmmm!! Ja eten, dat snappen ze hier zeker!
Daarnaast zijn ze een KEI in knutselen, vooral vroeger dan! En de mensen van de Unesco World Heritage List, hebben zo'n 30 van die knutselwerkjes in India beschermd en ik heb daar ongeveer de helft van bezocht.
ZEKER de moeite waard.
Het land is p r a c h t i g, echt geloof me, het zou alleen zo fijn zijn als de mensen die er wonen er ook zo over dachten én mee om zouden gaan.
Iedereen gooit ALLE troep gewoon uit het raam (van de auto, trein, bus, enzo), gewoon op de grond of nog mooier, ze vegen het uit hun huis/winkel/hotel richting de straat. De grap is, het vuilnis op de straat wordt niet opgehaald/opgeruimd (althans in 90% van de gevallen niet) dus het blijft daar gewoon liggen totdat iemand het op een hoopje veegt en in de fik steekt (fijn voor de zwervers die het 's avonds koud hebben).
Om in het vieze straatje te blijven, de gewoontes hier zijn alles waarvan je moeder vroeger zei dat het niet mocht: neuspeuteren, roggelen, spugen, tabak kauwen en uit het raam van de trein spugen, uitgebreid krabben op plaatsen die privé zijn (mannen en vrouwen, EN ze gaan er gewoon voor ZITTEN, serieus!).
Daar ben ik na twee maanden nog steeds niet aan gewend!
Wat hier ook doodnormaal is, is naast elkaar zitten maar dan het liefst tegen elkaar aan, zelfs als er zeeën van ruimte is aan de andere kant van de bank. Mensen leunen en hangenhier graag. In de trein bestellen ze één bed (van 70 x 200cm) met het hele gezin, en gaan daar met z'n alle verstrengeld op liggen. Ik heb me laten vertellen dat het niet alleen uit goedkopigheid is, ook omdat ze het gewend zijn samen te slapen en ze het fijn vinden.

Daarnaast STAREN ze, zonder gene, ook grote mensen. Als ik weer eens op een treinstation aan het wachten was dan kwamen ze gewoon in een cirkeltje om me heen staan en gingen ze zitten staren! On-ge-lo-fe-lijk! Vooral mannen kwamen dichtbij om te staren, vrouwen doen het van een afstandje. En als je terugstaart (die fout maakte ik in het begin), dat betekent dat je geïnteresseerd bent! Hahaha NOT! Dus negeren, maar het blijft verrassen! Ook willen ze ook allemaal een foto van je. Zoals ik me op dag 1 nog een moviestar voelde, ga je na 2 maanden onderhand geld vragen als er weer eens een Indiase toerist (want die zijn er natuurlijk ook) op je afkomt en zegt: 'Please smile Miss for the picture!' en ondertussen met z'n Nokia uit het jaar 1950 voor je neus staat te zwaaien... AAAAaaaaaaaah!!!!

Dus eerlijk is eerlijk, al met al is het mooi geweest hier, letterlijk en figuurlijk.
Ik heb écht genoten van de mensen, de reizigers en nieuwe vrienden die ik ontmoet heb, van alle super mooie plekken, van alle geweldige ervaringen!! En stiekem ook van dat het af en toe zwaar, niet leuk en stom is.
Maar voor nu ben ik wel even uit-ge-indiaat. Het is echt hartstikke mooi geweest!

Nu op naar het volgende avontuur, ik vertrek morgen naar Bangkok en vlieg vanuit daar meteen door naar Sri Lanka waar ik een weekje ga rondtrekken en mijn surfskillz ga verbeteren! Dan 8 maart weer terug naar Thailand om Else te ontmoeten en samen Thailand, Laos en Cambodje te ontdekken (en onveilig te maken)!

Weer super bedankt voor al jullie steun, reacties, berichtjes, smsjes, mmsjes, mailtjes, facebookporren en berichten!! Heb ik echt heel veel aan!! Heel erg bedankt!!
Ik mis jullie!! Liefs dikke kus!!

Reacties

Reacties

Peet

Lieve Steph!

Heel veel plezier in het volgende vast en zeker
Mooie, prachtige, leuke en vast ook warme ( wat is de temp in sri lanka je gaat surfen dus zal vast goed zijn) Sri Lanka! Surf ze! Veel liefs! Peet

linda en femke

ons femke vind jouw verhalen zo interresant dat ze deze een op school gaat voorlezen geweldig toch!!!

Kim

Hahaha.....ik zie je al helemaal op dat stationnetje zitten. "Wha...jij naar mij kijken? Ik lekker terug kijken...Wha...Wha....ow buurten, nee Bah". En dan nog iedereen die in je aura loopt te plakken. Tijd om te surfen inderdaad. Geniet er big time van!!!

xx

Sandra

Lieve Steef,
Zo lief van je dat we allemaal met je mee op reis mogen! Ookal zit ik van 9 tot 5 op kantoor, ik waan me toch even op wereldreis!
Super veel plezier op je board en nog veul meer plezier met Else.

XXX

Tante Ellie en Ome Dik

Hee Steef wat maak je een hoop mee en nu je India verlaat en naar Sri lanka gaat ben ik alweer benieuwd hoe je dat gaat vinden. Onze Femke reist helemaal met je mee. Geweldig toch?
Groetjes Ome Dik en tante El

Theo

Mooie verhaaljes. Heel veel succes en geluk met je avontuur. Ik wacht op het volgende verhaal.
Nog bedankt.

Else

Yes voor dit voorproefje op al je fantastische verhalen!!! Super nieuwsgierig en onveilig gaan we het maken ;-) Nog maar 4 nachtjes slapen!!!!! Tot zo!!!

annemarie en de rest;-)

hoi hoi hoe bevalt sri lanka las dat je een zone steek had alles goed? geniet er van en smelt niet;-) oh ons man is weer thuis en gaat goed liefs wij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!