StephanieVer.reismee.nl

Laos.... LOVE IT!!!

Vanuit Pakse (je weet wel, daar waar we eruit zagen als zandmonsters) zijn we met een h e e r l i j k e slaapbus -met échte heuse ligbedden!!- naar de hoofdstad Vientienne gegaan. Vientienne is -zelfs voor Laotiaanse begrippen- een rustig stadje. Overal in Laos staat 'Laos PDR' aangegeven wat vertaald wordt als 'Please Don't Rush'. In de hoofdstad hebben ze dat goed begrepen. De stad is, nog meer dan andere steden in Laos, geïnspireerd op/door de Fransen; er is een (soort van) Arc de Triomphe, ze hebben er overal baguette en croissants en het stikt er van de Franse touristen.. (zoiets als het aantal Hollanders in Lloret).. In Vientienne hebben we braaf de walking tour van de Lonely Planet gedaan, mooie wats gezien en heeeeeeel veeeeeel Boeda's gezien.
Aangezien de hele stad om 23:00 dicht gaat behalve de bowlingbaan, hebben we een nieuwe hobby ? Die nieuwe hobby is hilarisch voor één avond, maar de volgende dag besloten we toch maar een van onze andere hobby's aan te spreken; hiken! Goed plan.. nu de uitvoering nog.. Eerst vrienden gezocht die ook wilde hiken (want wij wilde niet met een dure georganiseerde tocht mee... 'dat kunnen we ook mak-ke-lijk zelf'), vervolgens naar het busstation om een bus richting het hike gebied te zoeken, geen bus (?!) Oke, dan dus 2,5uur in de tuktuk, vervolgens 5km lopen naar het dorp vanaf de 'grote weg' (lees: 2 baans zandweg i.p.v. 1 baans zandweg). En uiteindelijk aangekomen in Ban Na: Yay!
Daar hebben we een mooie tocht gehiked met een zelfgevonden gids en lekker gezwommen in dubieus water. Zelf vis gevangen (eeeehm.... Nou ja de gids had toevallig al eerder een visnet gespannen in de rivier) en natuurlijk lekker opgegeten. ‘s Avonds in de Olifantentoren geslapen met de hoop dat de wilde olifanten ons 's ochtends vroeg zouden wekken. Helaas begon het die nacht ontzettend te stormen met regen en wind en gedoe, en daar zijn wilde olifanten blijkbaar geen fan van, dus supersupersuper jammer, we hebben er 0 gezien. De volgende dag door de regen teruggehiked (en dat is echt stukken minder leuk dan in het zonnetje!) en weer terug naar Vientienne gegaan met de bus (er was er dus wel een... hmmmmm...)
Vanuit Vientienne zijn we naar de feestplek Vang Vieng gegaan, dat plekje staat bekend om het tuben (in een grote tractorbinnenband meedrijven op de rivier), in Vang Vieng hebben ze om de meter (niet overdreven) een bar aan de rivier gebouwd waar ze voorbij drijvende toeristen naar binnen hengelen. Oma (zo word ik genoemd door mijn medereisgenoten) wordt iets te oud voor dat soort stratumseind-activiteiten en godzijdank stonden Else en Lindelotte ook niet te springen dus hebben we fijne activititeiten rondom Vang Vieng gedaan: Een ge wel di ge mountainbike tocht naar de Blue Lagoon, daar geklommen naar/door een enorme grot met prachtige glimmende stalagmieten & -tieten. De volgende dag een tubetocht gedaan door weer andere grotten, we gingen dus op zo'n tractorband door een rivier die door een grot/IN een berg ging, echt fantastisch mooi, rakelings langs rotsen af en heel koud water, brrrrr.... Daarna hebben we de Elephant cave bezocht (hebben we toch nog een olifant gezien ?) en vervolgens in een kano gestapt om door het gebied waar alle barren zijn en waar iedereen in zijn band aan het dobberen is, te kanoën (veel leuker want met een kano kom daadwerkelijk vooruit). 's Avonds is er in Vang Vieng gelukkig ook een heleboel te doen, dus we hebben het feesten wat we overdag over sloegen, zeker 's avonds ingehaald ?
Het oud&nieuw in Laos hebben we in Luang Prabang gevierd, volgens de Lonely Planet, een van de mooiste steden van Zuid-oost Azië (nou hoor ik hier links én rechts -Else & Lindelotte- dat Hoi An in Vietnam nóg mooier is) maar goed, Luang Prabang is dus best wel heel erg mooi. Daar wilde wij meer van zien dus besloten op dag één van Oud&Nieuw wederom braaf de stadwandeltocht van de bijbel (Lonely Planet) te doen. Goed idee............... Zeik en zeik nat! Geeft niets want het was toch 40 graden, dus dat waterfeest is een fijne bijkomstigheid.
Het waterfeest houdt in dat men minimaal 3 dagen lang (wat uitloopt tot 10 dagen tot de hele maand lang) iedereen op welke manier dan ook nat gooit (ze noemen dat hier zegenen). Er rijden superveel herrie schoppende auto's rond met half disco / half zwembad in de laadbak waar mensen met emmers de voorbijgangers nat gooien. Natuurlijk zijn er de niet te missen waterpistolen (immense supersoakers), tuinslangen en kleine kinderen die een ton met mekongwater hebben gehaald en met kleine bakjes de voeten van voorbijgangers nat spatteren zodat je fijn de hele dag uit de slipper schiet. Tenslotte wordt dit feest afgetopt met wat heerlijk niet te missen meel en kleurstof/verf. Aan het einde van de dagen waren we zeiknat, witte vlekken van het aangekoekte meel en vegen rood en zwart overal over ons lijf. Nu klinkt het misschien niet leuk, maar dat is het zeker wel als je overal muziek, dansende vrolijke mensen erbij denkt, met marktkraampjes met eten en drinken en....... Yes voor het waterfeest! En dat 3 dagen lang! We hadden nog 1 dag over in Luang Prabang die we hebben ingevuld met een hele dag leren koken. De Laotiaanse keuken is weer helemaal anders dan de Cambodjaanse en we hebben ons een dag lang vermaakt op de markt en vervolgens 7 gerechten geleerd en natuurlijk lekker opgegeten (en 15kg aangekomen ;). Vanuit Luang Prabang zijn we 2 dagen op een slowboat (en slow is een understatement... duuuuuuuuuuurt lang!!!!!) naar Huay Xai gegaan. De tocht over de mekong was echt prachtig maar we waren blij dat we er waren! In Huay Xai hebben we de Gibbon Experience gedaan! Wauw dat was echt een ervaring om nooit te vergeten! Ziplijnen van wel 700 meter lang en 1500 meter boven de grond!! Echt ge-wel-dig!! Helaas geen Gibbons gezien maar wel gehoord! De hiketocht door de jungle tussen én naar de ziplijnen was pittig maar heel erg mooi (en goed voor de billen) en de ziplijnen (we hebben er zo'n 30 gedaan) waren een welkome afwisseling ? We hebben geslapen in een heuse boomhut, supersuper mooi! (Check de foto!!) Met stortdouche met uitzicht over de heuvels en ondergaande zon! Be-lac-he-lijk mooi, echt niet normaal! Het was voor ons een rib uit ons lijf om het te doen, maar ik zou mijn hele ribbenkast ervoor over hebben om het nog een keer te mogen doen ? Dusss....
Nu zijn we in Thailand, Chiang Mai. Eens even kijken of het noorden van Thailand net zo geweldig is als Laos, ik ben benieuwd!!

Zo dat was weer een verhaal... de foto's laad ik ook zo snel mogelijk op! Hartstikke bedankt weer voor jullie interesse, lieve berichtjes en fijne reacties! Blijft leuk!!!! En tot over 2,5 week, spannend en gek en zin in

Odette

En ik heb een neiuwe auto gekocht.. Ook spannend..

Nieuwe... NIEUWE!!!

X!

Theo

Hoi allemaal. Als ik dit verhaaltje lees dan leer ik veel dingen over AZIE in het algemeen. Bedankt voor alles je verhaaltjes.

Mijzelf

Eeeehm 1500 meter hoog = 1500 meter boven zeeniveau.... Oeps :)

Tante Ellie en Ome Dik

Wat weer een gaaf reisverslag en héél blij dat we weer wat hoorden van je. Groetjes Tante Ellie en Ome Dik

Marlies Kox

Hoi Steef, ik geniet steeds van je verhalen en foto's fijn dat je ons zo ook een stukje van de wereld laat zien, zou je nog ooit wennen in het kleine "saaie"nederland.Dat je een super tijd hebt is duidelijk. have fun.
groetjes Marlies