StephanieVer.reismee.nl

Amazing Amazone

En vanuit Cusco weer fijn 4 dagen in de bus via Lima, Guayaquil naar Quito, de hoofdstad van Ecuador. En vanuit Quito door naar de Amazone! In de middle of nowhere werden we bij km-paal 132 -met alleen een vervallen houtenkrot in zicht- verteld dat het 'hier' is.... Hmmmm... Right. We werden opgewacht door 3 jongens: Raul (coördinator, 26), Flavio (directeur, 25) en Adrian (kampleider, 23). Het houtenkrot is niet het Wild Life Centre maar het huis van de ouders van Adrian & Flavio (broers dus). We werden ontvangen met een boel locale alcohol (om 11 uur 's ochtends) en locale muziek. In het 'huis' wonen de (superlieve) ouders met hun 8 (!) kinderen en ik weet niet hoeveel kleinkinderen en 'The Centre' is ongeveer een half uur vanuit 'de grote weg' (dit is een zandpad :) stijl naar beneden. De weg naar beneden is een supersmal pad wat met de nodige alcohol, een grote backpack, vermoeidheid, serieus 100% humidity (vochtigheid) en 30 graden, nogal een uitdaging is.

Het Centre is te gek! Het is een groot houten gebouw met een aantal bijgebouwen en de 'zieke' dieren zijn op 5 minuten loopafstand! Daarnaast leven we in de jungle dus er vliegen continue wilde papegaaien en apen over en door ons huis. En niet alleen leuke dieren, het stikt er van de muggen, bijen, wespen, kakkerlakken, slangen, sandflies, ratten, muizen, hagedissen, harige grote spinnen en meer van dit soort fijne insecten.

Een normale dag in het centrum houdt in dat we rond 6:30 opstaan, ontbijten, de douches, toiletten en keuken schoonmaken/opruimen. Rond 8uur gaan we het eten voor de dieren klaarmaken. Er zijn af en aan zo'n 10 vrijwilligers (sommige TE GEK, sommige eeeehm... een beetje apart.. ;) Er is een white board welke aangeeft voor welke dieren je die dag verantwoordelijk bent, wie er kookt, wie er afwast en meer huishoudelijke taken. Rond 8:30 ga je naar je dieren om te kijken hoe het met ze gaat, de kooien schoonmaken, voeren en een beetje spelen. Sommige dieren zijn er omdat ze een huisdier zijn geweest en nu niet meer vrij kunnen leven, sommige dieren hebben een ziekte en worden verzorgd door onze dierenarts (Silvia, 24). Zij komt elke ochtend van 6 tot 12uur om de dieren injecties te geven of ze in te smeren met medicatie e.d. Rond 10:30 uur zijn we allemaal terug in het centrum en doen we taken rondom het centrum,
- we beplanten de kooien, zodat de dieren groen hebben om mee te spelen en zodat ze kunnen schuilen voor de regen,
- we bouwen een quarantaine, serieus inclusief met de hand zand zeven, cement maken, en stenen op elkaar stapelen! Te gek!
- we halen bananen, custardappels, sugarcane en bamboo uit de Jungle, we gaan met machetties de Jungle in en kappen bomen om (die toch al ziek zijn) en gebruiken wat we nodig hebben
- we maken waterpools voor de dieren. We halen stenen uit de rivier en klauteren 20 minuten naar boven waar een waterval is. We graven een kuil en met de stenen & cement maken we een soort van badje met een provisorische leiding die vanuit de waterval naar alle dieren leidt, zodat alle dieren stromend water in de kooi hebben.
- we doen ceramiek met de mamma, zij verkoopt supermooie potten, vazen en af en toe mogen we ook meekleien (ons spul is veel te lelijk om te verkopen maar we maken nieuwe waterbakken voor de vogels en die hoeven godzijdank niet mooi te zijn ;)
- we maken paden vrij door de Jungle zodat we gemakkelijker bij de dieren kunnen komen
- En we zoeken insecten, sprinkhanen en wormen, voor de apen en mamals om lekker te snacken ;)

Tussen 12 en 2:30 hebben we pauze, waarin we lunch hebben en chillen in de hangmatten, onze was doen, Spaanse les krijgen van de staff en zwemmen in ons natuurbad. Tussen 2:30 en 5:00 doen we weer de bovenstaande activiteiten en daarna doen we een check-up op de dieren en voeren we nog een keer. Rond 6 uur hebben we diner en ...... jawel electriciteit... tot 8 uur. In die tijd eten we, doen we spelletjes, lezen we boeken en om 8 uur gaat iedereen in bad en naar bed. We liggen serieus bijna elke dag om 8:30 in bed! Sommige lezen nog wat, of kijken series op de laptop (ikke sowieso, kkan echt nie slapen om 8:30!) Maar het is te gek, want je hoort allerlei coole Jungle geluiden!

In het weekend zijn we vrij, meestal gaan we vrijdagmiddag naar het dichtstbijzijnde dorp Triunfo (30mn naar boven lopen en dan 30mn bij bus), daar bezoeken we watervallen en spelen de jongens volleybal en voetbal met de lokale bevolking. Zaterdag vertrekken we na de ochtendtaken, rond 10:30 naar Puyo (2,5uur) of Baños (4,5uur), dat zijn de dichtstbijzijnde steden. Het eerste weekend was mijn voet ongeveer 3 keer zo dik als normaal door alle muggenbulten, bijensteken en sandfly bulten, waardoor lopen niet echt mogelijk was dus kon ik niet mee. Gelukkig was de eerste zondag de verjaardag van Adrian (kampleider) wat uitgebreid gevierd werd met een heleboel locale maisdrank en bier, een taart met kaarsen (wat uitliep op een taartgevecht, yes) en hele dorp kwam langs om te eten, drinken en natuurlijk te dansen, supergezellig!!!

Owja, maar waar ik eigenlijk voor kwam, de dieren:
- Vogels: er zijn 12 'kleine' groene/blauwe papegaaien, 2 grote groene papegaaien, 2 rode macaws, 1 zwarte kalkoen en 1 blauwe macaw. Deze laatste leeft vrij rondom ons centre de andere zijn opgesloten omdat de vleugels geknipt zijn omdat ze als huisdier hebben geleefd. Een stuk of 4 kunnen wel vliegen maar zijn blind, dus vrijlaten is niet echt een mogelijkheid.
- Dan zijn er 5 grote schilpadden, 1 leeft in quarantaine omdat zijn schildje ziek is, de andere 4 kunnen hun eigen eten niet vinden (het handvoeren duurt ongeveer een uur!), dus die leven bij elkaar in een kooi.
- Apen: Songo Songo, is een knuffelaap een wollige titi monkey deze leeft alleen omdat ie anders gepest wordt door de andere apen. De andere apen 10 zijn ook allemaal huisdier geweest of hebben in het circus geleefd en het is hoogst onwaarschijnlijk dat deze ooit terug kunnen in het wild. In 1 kooi kunnen we niet in zonder de dieren op te sluiten in een aparte kooi omdat deze 3 apen een beetje gek in hun hoofd zijn (een van de apen heet 'Little Fucker', zegt genoeg toch ;) )
- Peccaries, in totaal zijn er 11 wilde zweinen, deze breken om de haverklap los, omdat ze -schijnbaar er wonderbaarlijk- kunnen springen over de 1,5 meter omheining! De grootste zijn denk ik zo'n 50cm hoog en blijkbaar springen varkens normaal niet ;)
- Mamals: 2 Kinkajous, enge nachtdieren die sissende geluiden maken zodra je dichtbij de kooi komt, maar er serieus erug schattig uitzien. 2 Tayra's (soort otters), die vliegensvlug door de kooi rennen en ook af en toe uitbreken en 3 Coaties. In de kooien van de mamals mogen we niet komen omdat ze te wild zijn! En dat is een goed teken want het kan zijn dat deze in de toekomst weer vrij in de Jungle kunnen leven!

De afgelopen 3 weken waren geweldig, de groep was over het algemeen leuk, de staff is erg betrokken, ze houden obviously van de dieren en de Jungle, leren ons veel over de flora en fauna en ze zijn erg blij dat er vrijwilligers zijn. Er wordt goed voor ons gezorgd, er is voldoende eten, af en toe is er warm water en ze proberen te helpen bij elk probleem. Het project is erg goed opgezet, je voelt je als vrijwilliger serieus nuttig. Echt heerlijk!

Inmiddels ben ik het weekend in Baños met de hele vrijwilligersgroep. We hebben hier vreselijk gefeest want het is Independence Day. Heel Ecuador komt naar Baños en gaat de hele nacht los! Yiiiiihaaaaaahhhh! Gister hebben we gecanyoningt (abseilen in watervallen) wederom te gek!!!!! Weliswaar een beetje brak maar desalniettemin te gek!
Nu na 3 weken ben ik wel weer klaar om te reizen, dus voor de verandering ga ik 3 dagen in de bus zitten naar Colombia, Bogota! Daar kom ik woensdag aan en vrijdagavond komen Heleen en Martijn aan!!! Jeueeueueueueueujjjj!!! Zin in!!!!
Weer super bedankt voor al jullie leuke/lieve reacties, mailtjes, filmpjes en foto's! Te gek!!!

Heleen

Yeah! Je leeft nog! Niet dat ik daar aan twijfelde maar toch, te gek om weer n verhaal te lezen! 3 dagen bussie in, dat ben je ondertussen al helemaal gewend! Verken de boel maar vast, want wij zijn er al bijna!!!! Xxxx

Peet

Wow wat een verhaal! Wat ontzettend gaaf om in zo'n centre mee te mogen werken!! Veel plezier nog!

Liefs Peet

tante vera

He he gelukkig weer een teken van leven, wat ontzettend leuk om het allemaal te lezen en wat maak je veel gewldige dingen mee ik zou bijna jaloers op je worden maar die harige spinnen zijn een stuk minder :)
Liefs en tot over een weekje of 6.

Hans en Mama

Hey lieve Steph, Geweldig verhaal! En wat een ervaringen en indrukken heb je allemaal weer opgedaan. Alleen die muggen aaaah.... Je zou verwachten dat je er onderhand immuun voor zou zijn! Leuke club jonge mensen lijkt me op de foto's. Nog heeel veeeel plezier en genieste! Liefs xxx

Tante Ellie en Ome Dik

Nou als ik dat allemaal lees GEWELDIG toch! genieten en alles wat je mee maakt op je "harde"schijf opslaan. Als je dan lang in de bus zit kun je daar lekker aan terug denken.
We zijn ook erg blij met weer een levensteken van je .
De laatste loodjes komen er nu aan pas nog maar goed op en geniet ervan dat Heleen en Martijn eraankomen.
Veel plezier nog. En ik tante Ellie hoopt dat je straks weer aan Nederland met zijn hokjespolitiek kunt wennen.
Dikke kussen van ons!

petra v

hee junglewoman!!!wa maak je toch mee!!als je straks weer terug bent kan ik jou bellen als ik een muis in de kamer zie lopen!!is voor jou een kleinigheidje!!geniet van de laatste reisstuiptrekkingen!!xxxxJan en Petra

mama Els

hoi, weer genoten van je verhaal.
ga nu even je foto's bekijken .
veel groetjes van Patries.