StephanieVer.reismee.nl

Deel 1 van de reis zit er alweer bijna op.....

Natuurlijk zijn de afgelopen 5 maanden omgevlogen!! Niet te geloven dat ik in december (vorig jaar!!) in Rusland, Mongolië en China was, januari en februari in India en van maart tot nu Thailand, Cambodja, Laos en een klein stukje van Vietnam heb gezien!
Gelukkig gaat de tijd in Nederland net zo snel en is iedereen hard bezig zo veel mogelijk te veranderen voordat ik terug kom (goed bezig o.a. Sistahs!).
De afgelopen week was een week met ups en downs (vooral UPS!) maar het was erg verdrietig om Lindelot en Else uit te zwaaien (jahaah Else, ik weet jij hebt mij uitgezwaaid en dat is nog veel erger, maar het principe is hetzelfde..... sip). Na bijna 2 maanden samen gereist te hebben MIS je zeg maar toch een beetje gezelligheid om je heen (en dat is hét understatement van het jaar).
Gelukkig was mijn eerste week in Vietnam - Hanoi & rondom - helemaal te gek! Ik had het helemaal volgepland: eerst naar Sapa, prachtig berglandschap met terrassen waar verschillende entnische minderheden (o.a. H'mong en Red Dzao) rijstplantages hebben, en vervolgens naar Halong Bay; schitterende rotsformaties in de zee met grotten waar we met een super-de-luxe boot 2 dagen hebben gevaren.
In Sapa heb ik 2 dagen met nog 2 meiden een trekking gedaan en hebben we verschillende dorpen bezocht, erg indrukwekkend! Het reizen in Vietnam vind ik nu al helemaal ideaal! De treinen rijden op tijd (erg on-aziatisch) en zijn warempel schoon (nog veel on-aziatischer). Heerlijk! Ik kan nu al bijna niet wachten tot half mei om mijn reis in Vietnam voort te zetten!
Maar nu eerst even lekker een weekje naar huis! Ik heb heel erg genoten van al jullie lieve reacties, berichten, mailtjes, foto's en ik hoop stiekem dat jullie in deel 2 van mijn reis (Vietnam, Japan, Afrika en Zuid-Amerika) weer de tijd nemen om mij af en toe een hart onder de riem te steken! Heeeeeeeeel erg lief en fijn! Tot morgen (of van de week!!!!).

Dikke KUS!

PS: de foto's laad ik zsm op!

Laos.... LOVE IT!!!

Vanuit Pakse (je weet wel, daar waar we eruit zagen als zandmonsters) zijn we met een h e e r l i j k e slaapbus -met échte heuse ligbedden!!- naar de hoofdstad Vientienne gegaan. Vientienne is -zelfs voor Laotiaanse begrippen- een rustig stadje. Overal in Laos staat 'Laos PDR' aangegeven wat vertaald wordt als 'Please Don't Rush'. In de hoofdstad hebben ze dat goed begrepen. De stad is, nog meer dan andere steden in Laos, geïnspireerd op/door de Fransen; er is een (soort van) Arc de Triomphe, ze hebben er overal baguette en croissants en het stikt er van de Franse touristen.. (zoiets als het aantal Hollanders in Lloret).. In Vientienne hebben we braaf de walking tour van de Lonely Planet gedaan, mooie wats gezien en heeeeeeel veeeeeel Boeda's gezien.
Aangezien de hele stad om 23:00 dicht gaat behalve de bowlingbaan, hebben we een nieuwe hobby ? Die nieuwe hobby is hilarisch voor één avond, maar de volgende dag besloten we toch maar een van onze andere hobby's aan te spreken; hiken! Goed plan.. nu de uitvoering nog.. Eerst vrienden gezocht die ook wilde hiken (want wij wilde niet met een dure georganiseerde tocht mee... 'dat kunnen we ook mak-ke-lijk zelf'), vervolgens naar het busstation om een bus richting het hike gebied te zoeken, geen bus (?!) Oke, dan dus 2,5uur in de tuktuk, vervolgens 5km lopen naar het dorp vanaf de 'grote weg' (lees: 2 baans zandweg i.p.v. 1 baans zandweg). En uiteindelijk aangekomen in Ban Na: Yay!
Daar hebben we een mooie tocht gehiked met een zelfgevonden gids en lekker gezwommen in dubieus water. Zelf vis gevangen (eeeehm.... Nou ja de gids had toevallig al eerder een visnet gespannen in de rivier) en natuurlijk lekker opgegeten. ‘s Avonds in de Olifantentoren geslapen met de hoop dat de wilde olifanten ons 's ochtends vroeg zouden wekken. Helaas begon het die nacht ontzettend te stormen met regen en wind en gedoe, en daar zijn wilde olifanten blijkbaar geen fan van, dus supersupersuper jammer, we hebben er 0 gezien. De volgende dag door de regen teruggehiked (en dat is echt stukken minder leuk dan in het zonnetje!) en weer terug naar Vientienne gegaan met de bus (er was er dus wel een... hmmmmm...)
Vanuit Vientienne zijn we naar de feestplek Vang Vieng gegaan, dat plekje staat bekend om het tuben (in een grote tractorbinnenband meedrijven op de rivier), in Vang Vieng hebben ze om de meter (niet overdreven) een bar aan de rivier gebouwd waar ze voorbij drijvende toeristen naar binnen hengelen. Oma (zo word ik genoemd door mijn medereisgenoten) wordt iets te oud voor dat soort stratumseind-activiteiten en godzijdank stonden Else en Lindelotte ook niet te springen dus hebben we fijne activititeiten rondom Vang Vieng gedaan: Een ge wel di ge mountainbike tocht naar de Blue Lagoon, daar geklommen naar/door een enorme grot met prachtige glimmende stalagmieten & -tieten. De volgende dag een tubetocht gedaan door weer andere grotten, we gingen dus op zo'n tractorband door een rivier die door een grot/IN een berg ging, echt fantastisch mooi, rakelings langs rotsen af en heel koud water, brrrrr.... Daarna hebben we de Elephant cave bezocht (hebben we toch nog een olifant gezien ?) en vervolgens in een kano gestapt om door het gebied waar alle barren zijn en waar iedereen in zijn band aan het dobberen is, te kanoën (veel leuker want met een kano kom daadwerkelijk vooruit). 's Avonds is er in Vang Vieng gelukkig ook een heleboel te doen, dus we hebben het feesten wat we overdag over sloegen, zeker 's avonds ingehaald ?
Het oud&nieuw in Laos hebben we in Luang Prabang gevierd, volgens de Lonely Planet, een van de mooiste steden van Zuid-oost Azië (nou hoor ik hier links én rechts -Else & Lindelotte- dat Hoi An in Vietnam nóg mooier is) maar goed, Luang Prabang is dus best wel heel erg mooi. Daar wilde wij meer van zien dus besloten op dag één van Oud&Nieuw wederom braaf de stadwandeltocht van de bijbel (Lonely Planet) te doen. Goed idee............... Zeik en zeik nat! Geeft niets want het was toch 40 graden, dus dat waterfeest is een fijne bijkomstigheid.
Het waterfeest houdt in dat men minimaal 3 dagen lang (wat uitloopt tot 10 dagen tot de hele maand lang) iedereen op welke manier dan ook nat gooit (ze noemen dat hier zegenen). Er rijden superveel herrie schoppende auto's rond met half disco / half zwembad in de laadbak waar mensen met emmers de voorbijgangers nat gooien. Natuurlijk zijn er de niet te missen waterpistolen (immense supersoakers), tuinslangen en kleine kinderen die een ton met mekongwater hebben gehaald en met kleine bakjes de voeten van voorbijgangers nat spatteren zodat je fijn de hele dag uit de slipper schiet. Tenslotte wordt dit feest afgetopt met wat heerlijk niet te missen meel en kleurstof/verf. Aan het einde van de dagen waren we zeiknat, witte vlekken van het aangekoekte meel en vegen rood en zwart overal over ons lijf. Nu klinkt het misschien niet leuk, maar dat is het zeker wel als je overal muziek, dansende vrolijke mensen erbij denkt, met marktkraampjes met eten en drinken en....... Yes voor het waterfeest! En dat 3 dagen lang! We hadden nog 1 dag over in Luang Prabang die we hebben ingevuld met een hele dag leren koken. De Laotiaanse keuken is weer helemaal anders dan de Cambodjaanse en we hebben ons een dag lang vermaakt op de markt en vervolgens 7 gerechten geleerd en natuurlijk lekker opgegeten (en 15kg aangekomen ;). Vanuit Luang Prabang zijn we 2 dagen op een slowboat (en slow is een understatement... duuuuuuuuuuurt lang!!!!!) naar Huay Xai gegaan. De tocht over de mekong was echt prachtig maar we waren blij dat we er waren! In Huay Xai hebben we de Gibbon Experience gedaan! Wauw dat was echt een ervaring om nooit te vergeten! Ziplijnen van wel 700 meter lang en 1500 meter boven de grond!! Echt ge-wel-dig!! Helaas geen Gibbons gezien maar wel gehoord! De hiketocht door de jungle tussen én naar de ziplijnen was pittig maar heel erg mooi (en goed voor de billen) en de ziplijnen (we hebben er zo'n 30 gedaan) waren een welkome afwisseling ? We hebben geslapen in een heuse boomhut, supersuper mooi! (Check de foto!!) Met stortdouche met uitzicht over de heuvels en ondergaande zon! Be-lac-he-lijk mooi, echt niet normaal! Het was voor ons een rib uit ons lijf om het te doen, maar ik zou mijn hele ribbenkast ervoor over hebben om het nog een keer te mogen doen ? Dusss....
Nu zijn we in Thailand, Chiang Mai. Eens even kijken of het noorden van Thailand net zo geweldig is als Laos, ik ben benieuwd!!

Zo dat was weer een verhaal... de foto's laad ik ook zo snel mogelijk op! Hartstikke bedankt weer voor jullie interesse, lieve berichtjes en fijne reacties! Blijft leuk!!!! En tot over 2,5 week, spannend en gek en zin in

Helllooooooooooow & Gooooodbye.....Cambodja!!

Wauw wat een prachtig land!! Ge-wel-dig! Ik denk echt dat ik al het geluk van de wereld heb want alles, maar dan ook alles is hier fijn! Lekker met z'n tweetjes begonnen aan een nieuw land en Cambodja heeft het allemaal: heerlijk eten, lieve mensen, prachtige tempels natuurlijk, leuke activiteiten en fijne feestjes! We zijn begonnen in Battambang, dat ligt net over de grens van Thailand. Daar hebben we op een Bambootrein gezeten, hi-la-risch! Het is gewoon een vlot gemaakt van bamboo met een meneer met een motortje erachter op een rails. Het is iets van een half uur heen (waarheen? Tja, daar is een rijstfabriek en een stenenfabriek) en weer terug. Als er een tegenligger komt wordt de hele wagon (haha! vlot dus) van de rails afgehaald en moet je wachten totdat ie verder is en daarna wordt alles weer op de rails gezet en ga je weer verder (de foto's volgen snel!). Vanuit Battambang zijn we met de boot naar Siem Reap gegaan! De meest p r a c h t i g e bootreis van mijn leven en dat zonder bootziek te worden! Yay! We zagen drijvende dorpen met winkeltjes, hoe mensen wonen en leven, echt heeel erg mooi! De hele reis duurde 10 uur maar het vloog om! Siem Reap is de plaats waar Angkor Wat ligt! Natuurlijk zijn die tempels hartstikke indrukwekkend! We hebben 2 hele dagen (zonsopkomst om VIJF uur 's ochtends tot zonsondergang, half 7) het hele tempelcomplex bezichtigd! Super super super mooi! Siem Reap zelf is een allerschattigst maar toeristisch dorp! Knusse boetiekjes, lieve marktjes, fijne eettentjes en leuke stapgelegenheden! Daar hebben we ons een dag of 6 vermaakt met onder andere een kookcursus (super leuk!!), keramiek studio (else is mee ;), stappen, eten en marktjes bezoeken. In Siem Reap hebben we Lindelot ontmoet (vriendinnetje van Else) die de komende 5 weken waarschijnlijk ook met ons mee reist! Super gezellig!! Met zijn drieen zijn we gister naar Phnom Penh gegaan, de hoofdstad van Cambodja. Na een nachtbusreis van 8 uur zijn we meteen doorgegaan naar de Killing Fields en de S21 gevangenis. Dat is waar de Rode Khmer 30 jaar geleden actief is geweest. Echt gru-we-lijk! Ik wist echt niet dat het ZO ERG was! Echt ongelofelijk! Meer dan 3 miljoen Cambodjanen zijn vermoord in een burgeroorlog van 1975 tot 1979. Maar dan niet 'gewoon' doodgestoken of geschoten, nee hier graafden ze gewoon gaten in de grond en gooiden daar de half levende mensen in (nadat ze zich eerst kapot moesten werken op het land) en dan niet een voor een, neer zo'n 166 tot 450 per gat! En dat zijn de mannen, ik zwijg liever over wat er met de vrouwen, kinderen en baby's is gebeurd. Het is te walgelijk om te beschrijven. De rest van de dag zijn we met name stil geweest. Vandaag hebben we marktjes bezocht en hebben we met de lokale bevolking armbandjes gemaakt, superschattig al die kinderen! Nu gaan we ons haar op z'n ladyboy laten doen en daarna los in de karaokebar! Ik moet het nog zien, maar het wordt vast hi-lar-isch! Morgenvroeg gaan we om 6 uur alweer richting Laos! Ik zeg nieuwe ronde nieuwe kansen!!! Duseeeehm... tot in Laos!!!

Ik mis jullie!!!!!!!!! Heel veel liefs en weer bedankt voor al jullie superlieve reacties en grappige opmerkingen!! Hahahahahha!! Ik ga NU de foto's opladen!!!

Dikke kus en alweer tot over 5 weekjes! Dan kom ik ff een kort tiendaags kijkje nemen hoe het allemaal gaat in die 18 graden waar jullie daar in leven... LEKKER!! Genieten daar!! Veel liefs!!!

Daaaaaaaaaaaaag India!! (Sri Lanka here I come!)

Laatste nacht in India, laatste keer Paneer Tikka Masala uit India, om maar meteen te beginnen met het beste: het eten in India is echt he-le-maal geweldig,wat wil zeggen voor de vegetariërs onder ons. Kip is soms wel een optie, schaap en geit (mutton) kun je heel af en toe bestellen, maar de menukaart in India begint met 80% Veg en dan nog 20% non Veg, ik zeg HULDE! Daarnaast zijn ze mega-goed in zuivelproducten, althans alles behalve 'onze normale kaas', want dat snappen ze hier écht niet. Wat ze wel snappen is Lassi, een soort karnemelk, optioneel gemengd met VERS fruitsap (ananas, papaja, mango, sterappel, kiwi alles wat je maar kunt bedenken) = Jammmmmm!! Daarnaast Curd, een soort van Griekse yoghurt: in een salade (Raita), over de Meusli of gewoon zo als tussendoortje, again: Jammmmmm!! Ja eten, dat snappen ze hier zeker!
Daarnaast zijn ze een KEI in knutselen, vooral vroeger dan! En de mensen van de Unesco World Heritage List, hebben zo'n 30 van die knutselwerkjes in India beschermd en ik heb daar ongeveer de helft van bezocht.
ZEKER de moeite waard.
Het land is p r a c h t i g, echt geloof me, het zou alleen zo fijn zijn als de mensen die er wonen er ook zo over dachten én mee om zouden gaan.
Iedereen gooit ALLE troep gewoon uit het raam (van de auto, trein, bus, enzo), gewoon op de grond of nog mooier, ze vegen het uit hun huis/winkel/hotel richting de straat. De grap is, het vuilnis op de straat wordt niet opgehaald/opgeruimd (althans in 90% van de gevallen niet) dus het blijft daar gewoon liggen totdat iemand het op een hoopje veegt en in de fik steekt (fijn voor de zwervers die het 's avonds koud hebben).
Om in het vieze straatje te blijven, de gewoontes hier zijn alles waarvan je moeder vroeger zei dat het niet mocht: neuspeuteren, roggelen, spugen, tabak kauwen en uit het raam van de trein spugen, uitgebreid krabben op plaatsen die privé zijn (mannen en vrouwen, EN ze gaan er gewoon voor ZITTEN, serieus!).
Daar ben ik na twee maanden nog steeds niet aan gewend!
Wat hier ook doodnormaal is, is naast elkaar zitten maar dan het liefst tegen elkaar aan, zelfs als er zeeën van ruimte is aan de andere kant van de bank. Mensen leunen en hangenhier graag. In de trein bestellen ze één bed (van 70 x 200cm) met het hele gezin, en gaan daar met z'n alle verstrengeld op liggen. Ik heb me laten vertellen dat het niet alleen uit goedkopigheid is, ook omdat ze het gewend zijn samen te slapen en ze het fijn vinden.

Daarnaast STAREN ze, zonder gene, ook grote mensen. Als ik weer eens op een treinstation aan het wachten was dan kwamen ze gewoon in een cirkeltje om me heen staan en gingen ze zitten staren! On-ge-lo-fe-lijk! Vooral mannen kwamen dichtbij om te staren, vrouwen doen het van een afstandje. En als je terugstaart (die fout maakte ik in het begin), dat betekent dat je geïnteresseerd bent! Hahaha NOT! Dus negeren, maar het blijft verrassen! Ook willen ze ook allemaal een foto van je. Zoals ik me op dag 1 nog een moviestar voelde, ga je na 2 maanden onderhand geld vragen als er weer eens een Indiase toerist (want die zijn er natuurlijk ook) op je afkomt en zegt: 'Please smile Miss for the picture!' en ondertussen met z'n Nokia uit het jaar 1950 voor je neus staat te zwaaien... AAAAaaaaaaaah!!!!

Dus eerlijk is eerlijk, al met al is het mooi geweest hier, letterlijk en figuurlijk.
Ik heb écht genoten van de mensen, de reizigers en nieuwe vrienden die ik ontmoet heb, van alle super mooie plekken, van alle geweldige ervaringen!! En stiekem ook van dat het af en toe zwaar, niet leuk en stom is.
Maar voor nu ben ik wel even uit-ge-indiaat. Het is echt hartstikke mooi geweest!

Nu op naar het volgende avontuur, ik vertrek morgen naar Bangkok en vlieg vanuit daar meteen door naar Sri Lanka waar ik een weekje ga rondtrekken en mijn surfskillz ga verbeteren! Dan 8 maart weer terug naar Thailand om Else te ontmoeten en samen Thailand, Laos en Cambodje te ontdekken (en onveilig te maken)!

Weer super bedankt voor al jullie steun, reacties, berichtjes, smsjes, mmsjes, mailtjes, facebookporren en berichten!! Heb ik echt heel veel aan!! Heel erg bedankt!!
Ik mis jullie!! Liefs dikke kus!!

En toen was ze 30...... (getverdemme ;)

Helaas, ik had wel een miljoen mooie foto's kunnen plaatsen (da's natuurlijk hendig gezegd, als het nie ken ;) maar dat internet in Goa is nog een stukje erger (lees, belachelijk traag) dan in het noorden van India, dus zo snel als ik kan zal ik weer foto's plaatsen maar voor nu moeten jullie het ff doen met een verhaal :)

Vanuit Delhi zijn we naar Varanasi gegaan, daar waar de heilige Gangesrivier is. Varanasi is niet echt een stad, het is meer een labirint in een doolhof, zonder mijn mannelijke reisgenoot was ik nu nog steeds in Varanasi tussen de straatjes van maximaal 1 meter breed aan het zoeken naar mijn Hostel. Natuurlijk kun je altijd een of andere gekke local 50Rupee ($1) betalen om je terug naar het hostel te begeleiden, maar voor die 50Rupee kun je ook eten, dus het is kiezen of delen ;) In de heilige Ganges rivier doen de locale bevolking samen met de pelgrims ALLES, daarmee bedoel ik, badderen, douchen, plassen, poepen, dooie mensen onderdompelen, mensen dopen. En niet alleen de mensen doen dat in het water, ook de 'heilige' koeien, straathonden, ratten, etc. Ik had me voorgenomen om een kopje onder te doen (dan wordt je namelijk volledig gereinigd en dat leek me wel wat) maar na het zien van al dit gebeuren... mwah, ik wacht nog even. Het bijzondere aan Varanasi is dat cremeren aan de oever en je dit kunt zien vanaf een bootje (roeiboot met zweetman) op het water. De mensen die denken dat ze bijna doodgaan (geen idee!) gaan naar een tempel en worden daar voorbereid op de dood, scheren, wassen, zegenen enzo. Vervolgens gaan ze op een soort van brancard liggen met allerlei mooie doeken eroverheen (dan zijn ze denk ik al dood) dan worden ze gedompeld in de Gangesrivier waarna ze op een stapel brandend hout worden gelegd. Zo zijn er een stuk of tien van die brandstapels langs de kant van het water.... Bijzonder, ja en BIZAR!

Na Varanasi hebben we de nachttrein van 12uur genomen naar Khajurahu, de plaats waar de Kama Sutra is uitgevonden. De meest serene plaats van India tot nu toe. Heel geoganiseerd, rustig en SCHOON! De tempels in Khajurahu (spreek uit: kajoerau) zijn hilarisch en prachtig! Ze hebben in 100 jaar 88 tempels gebouwd terwijl ze in 'oorlog' waren. Het verhaal gaat dat de 'soldaten' in het zeer afgelegen Khajurahu zich 'verveelden' en daarom allerlei beeltenissen in, op en aan de tempels hebben toegevoegd. De foto's zeggen meer dan woorden dus hier moeten jullie ff op wachten of sla een Kama Sutra open en beeld zelf de tempel erbij dan heb je ook het plaatje ;)

Vervolgens zijn we vanuit Delhi naar Goa gevlogen en wauw, we zijn op vakantie! Het is hier vre-se-lijk toeristisch (50%engelsen en 50%russen) maar het is toch te gek! Natuurlijk de temperatuur liegt er hier niet om, het hostel is prachtig, MET warm water en een zwembad, het strand is op 5mn loopafstand en Papa en Roel zijn hier, dus we genieten volop van alle toeristische attracties! We hebben serieus met olifanten gezwommen en erop gereden (net zo VET als op een hondenslee!) we hebben gisteren krokodillen gezien en morgen gaan we dolfijnen zoeken in een bootje op zee (iedereen die mij een beetje kent, weet hoe goed ik ben met boten op zee = kots en braak, maar met een haffel Primatour moet ook dat goedkomen!) Verder hangen we aan de bar, op een bedje aan zee of chillen we in een eettentje, dus ik geniet hier wel van :) Pa en Roel mogen blijven! Haha!

De reis verder weet ik nog niet, ik ga in ieder geval ergens naar toe waar ze snel internet hebben ;)

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor AL jullie felicitaties, berichtjes, mailtjes, reacties, facebookberichtjes, smsjes, mmsjes!!! SUPER SUPER SUPER lief en leuk!!! Mama, Marleen, oma, tante Mieke, tante Annette, Silvia super bedankt voor jullie kadootjes!! Had echt niet gehoeven! Heeeeeeeeeeel erg attend en lief!!

Heel veel liefs!! Mis jullie!! En de groetjes van Roel en Papa!

Soms zit het mee...

9 Januari 2012, 05:30 New Delhi. Taxi aangehouden met 6 inzittenden door New Delhi politie.
De inzittenden, backpackers uit Chile, Amerika, Australië, Duitsland en Nederland, zijn aangehouden omdat ze 4 flessen Kingfischer (650ml bierflessen) vervoerden (niet omdat ze met z'n 6en in de taxi zaten want dat past namelijk heus makkelijk ;) Maar voor 4 zielige flesjes bier! En nota bene, de flessen waren niet eens open! Waarschijnlijk zagen de 'politie-agenten' blanke mensen in een taxi zitten en dachten een leuke toevoeging aan hun salaris te doen!Echt werkelijk! 4 uur langs de weg staan, ruzie maken met politie (=niet verstandig), uiteindelijk hebben we ze 4000 rupee gegeven (80 dollar!) en we mochten verder rijden! Corrupt gedoe hier! Je kunt er echt niets tegen doen! Maar goed, we hebben weer een mooi verhaal! Dusss...

De volgende dag zijn we met de trein naar Agra gegaan, aangezien de treinen nogal vol zijn hier, heb ik de eerste trein genomen en de anderen (nieuwe beste vrienden reizigers ;) de volgende trein. In Agra natuurlijk naar de Taj Mahal gegaan, MEGA indrukwekkend! Echt prachtig! Toen de rest aankwam sloeg mijn enthousiasme volledig om: een van de anderen was in de trein beroofd van alles: cash, paspoort, laptop, alles! Aangezien ik tijd genoeg heb, en de rest hier op vakantie is, besloot ik mee terug te gaan naar Delhi en te helpen met ambassade, geld, papierwerk, politierapporten etc. Dus dat heb ik de afgelopen week gedaan. Afgelopen weekend zijn we naar Jaipur gegaan (aangezien toch alles dicht is in het weekend). Jaipur was fantastisch!! Er was Kite-festival (Vliegerfestival) in dat weekend, echt geweldig! Het is een heus spel om met jou vlieger een andere vlieger te snijden (i suck at it, big time ;) Maar de duizenden (!!) vliegers in een zonnige lucht is een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. In Jaipur (ook wel bekend als the pink city (de roze stad)) is alles veel rustiger dan Delhi, mensen zijn minder pushy en het weer was er geweldig. Er is een prachtig fort met een schitterend paleis waar je met een olifant naar toe kunt (niet gedaan want de olifanten keken echt te zielig om ze te beklimmen ;) Wel hebben we Monkey Temple gezien met honderden apen, superschattig!!

Na dat heerlijke weekend weer terug naar Delhi om verder alles te regelen, LES: verlies nooit alles want da's echt mega KAK ;) Maar goed nu is het weer weekend, we hebben we internet, bijna alles is regegeld en we gaan vanavond naar Varanasi (de Ganges-rivier) daarna naar Khujaraho (Kama-Sutratemple) en dan snel haasten naar Goa!

Dus alles gaat goed! Ik hoop dat daar ook alles goed gaat! Ik denk veel aan jullie! Bedankt voor jullie smsjes, berichtjes, mailtjes en reacties!! Super fijn!! Veel liefs en dikke kus!!

PS: komen mijn smsjes ook aan? Ik heb het idee van niet namelijk :s

Delhi

Om te beginnen: HAPPY NEW YEAR!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laughing
Ik hoop dat jullie allemaal heeeeeeeel veeeeel vuurwerk af hebben gestoken, champagne hebben gedronken en heel hard LOS zijn gegaan!!!

Wederom heel erg bedankt voor jullie smsjes, mailtjes, reacties, fb-berichtjes!! Superlief!!

2 jan vloog ik naar Delhi, althans dat was het plan. Maar zoals zo vaak met plannen, da was dus nie want het zicht in Delhi was +/- 2m door mist, niet echt de meest ideale situatie voor een vliegtuig om te landen. Dus 300 mensen IN het vliegtuig (waarvan minstens 50 krijsende kinderen.. (AAAAAAAH!!) en 300 mensen UIT het vliegtuig. Nou ben ik aan het reizen en heb ik tijd zat, dus ik vind een gecancelde vlucht niet erg, maar die andere 299 mensen wel: schreeuwen, vloeken, managers erbij, mensen die weigerde het vliegtuig te verlaten, politie erbij, gedoe! Uiteindelijk ben ik met 50 anderen naar een TE CHILL hotel gebracht, welliswaar zonder tas maar mét eten, minibar, amerikaanse tv, internet en 2 zachte bedden... (yeuy!) En de volgende dag weer terug naar het vliegveld gebracht op weg naar Delhi (die andere 250 mensen waren er nog steeds! Looooooozers ;)

Delhi is een verhaal apart, -het weer: mistig tussen 10 en 20 graden, -de beesten: nog geen 1 gezien, -status muggenbulten: 0, -Holy Cow hostelcijfer 6 (schoon is zeg maar anders), - mensen in het hostel: 9 (behulpzaam, vriendelijk en ze kunnen maxen ;) -Lokale bevolking: ff wennen, zij aan mij en ik aan hun ;) Ze willen allemaal iets aan me verkopen, of ze willen dat ik met ze meega op een Rikshafiets/brommer, of ze willen met me op de foto (ik voel me hier net een supermodel zonder mascara ik baggy reizigersoutfit ;)
Gister ben ik in m'n eentje met de metro naar Old Delhi gegaan (klein drempeltje in deze chaos!) Maar daar naar het Rode Fort (echt prachtig!!), Chandri Chowk (Straatjes met allemaal kraampjes, heel erg druk!!) en Jama Masjid (Moskee waar 25.000 mensen in passen) geweest. 's Avonds totaal uitgeput de weg terug naar het hostel gevonden en de treinreis naar Agra (Taj Mahal) en Varanasi (Ganges) geboekt. Morgen vertrek ik, dus vandaag nog ff een Sari scoren om 'erbij de horen', ja, zelfs hier moet dat ;) Nee, gewoon omdat ze prachtig zijn en je anders de Taj Mahal niet inkomt.

Ik mis jullie! Veel liefs!!

PS: Tante Mieke, rijden op een hondenslee kost 1500 Russische Roebel (€35,-)
PS: Femke, heb je de sneeuw al ontvangen? Ik heb wat gestuurd vanuit Mongolië

Wink

Hou goed vast.... (Lake Baikal)

'Hold on tight missy' (Hou goed vast mevrouwtje) is wat de meneer van het hondensleeen zei, en daar gingen ze: 7 husky achtige renhonden met 40 km per uur... gas erop! VET! Echt een van de vetste dingen die ik ooit heb gedaan. Ik stond achter op een slee op een soort van ski's en voor mij was een soort van zitje waar de meneer van het hondensleeen op zat om allerlei russische commando's te schreeuwen naar de honden. Je moest zelf de slee sturen zoals je doet op skies, dus in de bocht goed meehangen en je ski wegduwen anders ging de slee rechtdoor en je honden rechtsaf, hmmmm... Echt te gek!!

Daarna hebben we met 4 groepjes van 2 sneeuwscooters gehuurd en zijn we een uur door de bossen gaan crossen! VET! Het is niet hetzelfde als motorrijden (want dat snap ik) maar veel moeilijker sturen omdat je met je voorste ski's door dikke tiefsneeuw gaat. Ook echt te gek!!

Gisteren hebben we gehiked naar de top van een berg en hebben we daarna een finse sauna gedaan! Wauw, afkoelen in 1m berg tiefsneeuw (het sneeuwt hier de hele dag!) Wauw!

Jullie begrijpen dus wel waarop dit voor mij tot nu toe het hoogtepunt van deze vakantie is! Supervette dingen allemaal en het is hier echt prachtig!! Nu gaan we in de trein naar een Ger kamp in Mongolië... Ik ben benieuwd!!

En weer super bedankt voor al jullie lieve berichtjes en reacties!!!!!