StephanieVer.reismee.nl

Konichiwaaaaaaaaaa!!!!!

Bijna een half jaar, ja ik ben al bijna op de helft! Niet te geloven! En ze zeggen dat het tweede deel altijd sneller gaat… Nou ik hoop van niet want het vliegt… Alhoewel ik pas weer een maand weg ben uit Nederland voelt dat toch heel anders, een dag duurt hier echt 24 uur en ik HOEF de hele dag niets, dus elk uur van de dag mag ik zelf bepalen hoe ik die invul. Dat besef komt nu pas echt, dus ik ga er de komende 6 maanden (4.680 uur) nog even ontzettend van genieten.
Daarbij was ik, voordat ik naar Nederland kwam, nooit alleen en dat is in Japan toch even anders. De backpackercultuur is hier totaal anders dan in zuidoost Azië. Maar om bij het begin te beginnen want sinds mijn laatste blogupdate was ik nog een klein weekje in Ho Chi Minh City (also known as: Saigon). Daar zat ik in een heel relaxed hostel met iedere dag pindakaas bij het ontbijt, halve liter bier voor 10.000 Dong (€0,50) en veel gezellige mensen. In Ho Chi Minh heb ik ontzettend cultureel mega veel musea bezocht en dat was serieus interessant, met name het War Museum waar heel goed uitgelegd werd wat voor invloeden (lees: bemoeienissen) de Amerikanen hebben gehad op de oorlog tussen Noord- en Zuid-Vietnam. Beelden van o.a. chemicaliën die werden uitgestrooid over grote gebieden, die mens en natuur vreselijk verwoesten, de foto’s daarvan bespaar ik jullie, maar het heeft zeer grote indruk op mij gemaakt.

Goed, en toen was het zo ver, een van de hoogtepunten van mijn reis: JAPAN, eerlijk is eerlijk, alle landen die ik tijdens die deze reis bezoek staan hoog op mijn lijstje (wat overigens steeds langer en uitgebreider wordt), maar Japan was echt wel nummer 1. Ik vond het heel spannend om hier naar toe te gaan want ik hoorde van andere backpackers dat men slecht Engels spreekt en dat het moeilijk is je weg te vinden in de gekke tekens, nou…. Niets is minder waar! Wat een gekkenhuis!
Download voor de grap de metro/treinkaart van Tokyo en je wordt al gek als je dit ziet, laat staan dat je de weg kan vinden, maar gelukkig was ik goed voorbereid (jawel van veel reizen leer je, zelfs ik ;) Ik had gehoord van andere reizigers dat je in Japan goed kunt CouchSurfen, dat is slapen op een bank bij iemand thuis voor gratis! En laat dat nou net het sleutelwoord zijn van deze reis, gratis! Yes, doe mij wat gratis!! Serieus, Japan is be-lac-he-lijk duur, in de plaatselijke Aldi kost een halfje wit (goedkoopste van het goedkoopste) €1,00 en 100gram kaas €2,00! Dus dat CouchSurfen dat leek mij wel wat! Ze hebben er een hele website van waar je een oproep kunt plaatsen, kunt selecteren op wat voor gasthuis je zoekt en waar dat huis dan staat.

Mijn eerste CouchSurf ervaring was bij Rita Tadokoro, een meisje van 24 die op het land van haar ouders in het gastenverblijf woont en werkt als bloemiste. Daar mocht ik 4 nachten slapen. Wat een geweldige ervaring! Ik kreeg superlekker eten, leerde over de Japanse keuken (ze hebben hier serieus meer dan alleen Sushi), ik kreeg een bad vol met rozenblaadjes (uit de tuin!), ze leerde me Japanse woordjes, we hebben Tokyo bezocht (Vet!!), een museum bezocht over hoe de mensen hier vroeger woonden en leefden, daar hebben we thee gedronken (da’s hip hier, je krijgt hier overal thee) met een meneer die volgens mij 200jaar oud was, zo veel had hij te vertellen over vroeger (met Rita als tolk natuurlijk), ze heeft me de kunst van origami geleerd (voor sommige: “surinami” ;), we hebben een tempel bezocht waar ze me veel vertelde over de rituelen en gewoonten in een tempel (je moet eerst je handen wassen met een bakje aan een stok, dan moet je naar de ingang waar in een bepaalde volgorde in je handen moet klappen en moet buigen (dat is hier ook hip, buigen.. ik heb geen rug meer over!) Helaas vlogen de vier dagen om en kreeg ik ook nog eens keelontsteking, het is hier namelijk geen 46 graden meer maar rond de 20. Op zich is dat meer dan prima, alleen mijn lijf (en backpack) zijn ff niet meer gewend aan lange broeken en lange mouwen.

Vanuit Tokyo ben ik met de nachtbus naar Hiroshima gegaan, en ik moet zeggen, ik vind die Amerikanen steeds minder leuke mensen! Wat een ellende! Serieus naast wat de Rode Khmer in Cambodja heeft gedaan en de invloed van Amerika op de oorlog in Vietnam, heeft deze atoombom in Hiroshima heeeeeel erg veel indruk gemaakt. Natuurlijk had ik er wel van gehoord, maar als je dan overlevenden spreekt (die lopen namelijk gewoon los rond als vrijwilliger) krijg je heus wel even een koude rilling en een brok in je keel. Het park is heel mooi en indrukwekkend opgezet, zo indrukwekkend dat ik die dag verder met name de binnenkant van het hostel heb gezien. In Hiroshima helaas geen bank (CouchSurfingHost) gevonden, dus dan maar in een hostel. Het hostel was wel even anders dan die ik gewend was, hier doen ze niet aan gezellig en er zijn ook relatief weinig backpackers dus in de gemeenschappelijke ruimte spreek je meer met Japanners die 3 woorden Engels spreken en op vakantie in eigen land zijn. Gelukkig waren er 2 meiden uit Kiwiland (New-Zealand) waar ik een avondje mee op “kook”cursus ben geweest. Daar hebben we geleerd hoe je Ikonomiyaki maakt. Een gerecht wat met name uit kool en ei bestaat, maar echt overheerlijk is! Verder heb ik in Hiroshima een botanische tuin, een kasteel en Miyajima bezocht. Miyajima is een eiland wat je alleen kunt bereiken per ferry. We hadden net 2 mooie dagen gehad van 25 graden dus ik dacht, dat komt goed.. Je voelt um al aankomen: het duurt serieus een kwartier, maar het stormde ineens (KAKregenseizoen), dus dat was echt een briljante actie. Het eiland is een van de Unesco Heritage Sites en ook echt prachtig, alleen jammer van het weer…. Die regen, daar ben ik echt niet de halve wereld voor overgevlogen.

Inmiddels heb ik Hiroshima weer verlaten en ben ik op weg naar CouchSurfingHost nummer 2, die aan de voet van Mt. Fuji woont! Met hem ga ik morgen Mt. Fuji op en daarna 3 dagen naar Kyoto om een vriend van hem te bezoeken. Hij heeft me belooft me mee te nemen naar een Sake brouwerij en alle mooie plekjes van Kyoto te laten zien, dus ik ben een beetje zenuwachtig en vind het weer erg spannend, maar hij heeft 350 positieve reacties op zijn CouchSurfing profiel dus dat moet haast wel goedkomen!

De eerste indruk van Japan is dat de mensen echt heel erg beleefd zijn, iedereen probeert je te helpen ook al spreken ze geen woord Engels, ze helpen door middel van tekeningetjes met routebeschrijvingen en handen en voeten, dus tot nu toe kom ik er wel. Op straat mag je niet eten, niet drinken, niet roken en zo min mogelijk bellen. In het openbaar vervoer ben je stil, je gaat ook niet zitten bellen (wel spelletjes spelen/sms’n op je gsm) en je gaat in de rij, netjes op je beurt wachten, geen geduw om als eerste de trein in te springen, geen gedring, als de trein vol is komt er over 2 minuten wel weer een nieuwe. Owja, dat openbaar vervoer! Stuur ff de directie van de NS naar JP (Japanese Railways), alles maar dan ook alles, komt hier op tijd! Ge-wel-dig, kunnen ze nog iets van leren! Verder wordt je als toerist nergens lastig gevallen, geen: “taxi m’am?”, geen: “riksha lady?”, geen: “you want to buy something?”, dus ik zeg: da’s FIJN! Ze zijn heel goed met alles schoon en mooi houden, overal (ook in het openbaar) zijn prachtige aangelegde tuintjes, parken en natuur. Bonsai, Thee en Buigen zijn tot nu toe de sleutelwoorden. Ik hou ervan, lekker rustig hier!
Ik mis jullie!!! Foto's zijn ook aan het opladen :)
Hele dikke kus!!

Reacties

Reacties

Rob

Hoi Stephanie,

Een heel avontuur wat je beleefd en leuke verhalen die je erover geschreven hebt. Je zit op de helft in bijna het verste oosten wat er is zag ik net.
Een dappere onderneming.
Hier is eergisteren het EK begonnen en de eerste wedstrijd was geen succes voor Nederland. We verloren tegen Denemarken. Daar heb je dus niks aan gemist!
Nog heel veel plezier de rest van de reis en hopelijk tot snel een keer in Nederland,

Groetjes van je oud klasgenoot Robje

oma

Hoy Stefhanie Je had weer een mooi verhaal.over een ander land,en elk land heeft zijn aparte Natuur en cultuur Geniet er van,je komt zoveel tegen,ook zo vriende lijk ,als ze daar zijn,ook tegen vreemden Je had ook mooi foto s Nog bedankt ,Is het daar nu regentyd.tot de volgende keer oma xxxx

Judith

Hey Steef!

Wauw, ik was al fan van Japan, de lonely planet ligt al in de kast, maar door de kids is dit vakantiebestemming no 1 op de lange termijn. Als ik jouw verhalen lees wil ook echt gaan, even wachten tot de kids wat groter zijn, heel veel centjes sparen en dan op naar Japan! Lijkt me echt geweldig! Keep us posted!

Marleen

Wat kan je toch heerlijk schrijven!! en wat heb je veel gezien en meegemaakt. De foto's zijn prachtig en.. nee Amerikanen zijn niet zo heel leuk!
Kus en veel plzier in Kyoto, spannend met zo 'n nieuwe meneer!

Marlies

Het steef, ik heb genoten van je kimono filmpje geweldig!!!!. Ik hoef niet te zeggen dat je moet genieten het straalt er van af. Ik geniet ook van jouw verhalen doei Marlies

PA

Hoi meiske
Ik heb net alles gelezen.
Het is weer een fantastisch verhaal.
Een paar dagen bij Rita blijven is een geweldige ervaring,dat mensen dat zomaar doen, zijn we hier niet gewend.
Blijf leerzame en leuke dingen doen, kan je je hele leven op teren.
Liefs PA

Kim

Sounds like paradise!!!!
Cool verkleedfilmpje ook. Hotsjiwawa haha.....you're too skinny....hotsjiwawanaknajieeeee. Ghi....

Have fun chica!
xx

tante vera

He steef
Wat een leuke update fijn om te lezen dat het allemaal goed met je gaat en dat je het geweldig nar je zin hebt.
Je verkleed in kimono filmpje moeten we thuis nog bekijken (we zitten nu in frankrijk).
Heel veel liefs van ons en we kijken uit naar je volgende verhaal dikke kus.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!