StephanieVer.reismee.nl

Met pijn in mijn hart.... Dag Japan... :(

Vanuit Hiroshima heb ik de nachtbus genomen naar Shizuoza, aan de voet van Mt. Fuji. Mijn CouchSurfing host (de meneer waar ik bij op de “bank” mocht slapen) heet Mochan en met hem en nog 3 andere locals hebben we een tour gedaan rondom en op Mt. Fuji. Helaas was het veel te bewolkt en kon ik alleen de voet van Mt. Fuji zien. Wel hebben we het (zwarte) strand gezien en zijn we met onze voetjes in de Pacific oceaan geweest. Verder hebben we theeplantages en watervallen gezien en hebben we lekker op z’n Japans (dus met noodles en vis) gepicknickt bij een meer.. wat uitzicht heeft op Mt. Fuji maar waar ik dus alleen de voet van kon zien ? Het mooie aan Mochan is dat hij tours organiseert voor zowel touristen als locals en omdat ik in het regenseizoen reis was ik de enige toerist met 3 jonge Japanners die mij de oren van het hoofd vertelde over Japan en ik heel veel heb geleerd over de cultuur(verschillen). Supersupersuperleuk!
De dag daarna kwam de tante van Mochan op bezoek om ons een Japanse lunch te serveren, heerlijk Ramen gegeten: Japanse Udonnoodle (dat zijn die dikke noodles) soep met veel verse kruiden: JAMMMM!! Zij heeft me ook haar kimono aangetrokken (het filmpje hebben jullie vast al wel gezien op mijn blog). Wat een prachtige ervaring! Een kimono wordt hier alleen gedragen op zeer speciale gelegenheden, als je 20 wordt als meisje, dan wordt je dus “vrouw” hier en dan is er een ceremonie waar je je eerste kimono krijgt (of huurt, want de meeste Japanners kunnen dit niet betalen, ze zijn vanaf 500 euro!!) Verder draagt een Japanse alleen een kimono als ze trouwt of bij zeer bijzondere theeceremonies. We hebben een fotoshoot gedaan bij een oud Japans huis en bij een shrine/temple en we zijn naar een theeceremonie geweest (een touristische hoor!) Heel interessant hoe de normen zijn, er is een manier om te lopen (ik noem het schuifelen), je mag pas op een bepaald moment zitten (op een onmogelijke manier, AUW!) je moet thee op een bepaald moment inschenken op een onmogelijke manier (oeps… het moet zeker IN het kopje.. hmmmm…) en ondertussen moet je ook nog ademen (dat ding zit belachelijk strak, dus ademen kan alleen heel kort)… Erg oncomfortabel, maar een onvergetelijke ervaring! Die namiddag zijn we naar een wasabifabriek geweest! Ze maken hier werkelijk ALLES met wasabi! Zelfs wasabi ijs, wasabi kitkat, wasabi zalfjes! Gekkenhuis! En er was ook een wasabi experience, dan mag je in een minikamertje waar wasabistoom in wordt gespoten! AAAAAAAAaaaaaaaaaaah!! Huilen...!!! Hi-la-risch!
Die nacht zijn Mochan, zijn vriendin Erika en ik naar noord Kyoto gereden, daar woont een vriend van hem: Ken. Hij ziet er niet uit als die van Barbie maar hij heeft wel een beach (strand)huis….. en een Sake brouwerij! Dus toen we daar ’s ochtends aankwamen zijn we meteen aan het proeven gegaan! Voor 11uur ’s ochtends had ik al 7 verschillende Sake’s geproefd: Whoeeeoeoeoeiiiiiiiii ? We hebben daarna nog 2 Sake brouwerijen bezocht en daarna zijn we allemaal ingestort in het strandhuis. De volgende dag hebben we rondgetourd in de omgeving en zijn we naar verschillende vismarkten geweest waar we vanalles mochten proeven, heerlijk!
Ken heeft met zijn speer in de zee een enorme vis geschoten en deze omgetoverd in Sashimi (dat is verse rauwe vis, heel dun gesneden) en hij heeft net voordat we gingen eten nog 6 oesters uit de zee gehaald en deze gegrild op de barbecue! Dit in combinatie met een heleboel Sake: Wat een feestmaal! Niet te geloven!
De volgende ochtend zijn we naar Kyoto (de stad) gereden. Prachtige stad met meer dan 600 shrines en tempels, daar hebben we de gouden tempel bezocht en zijn we naar een bamboebos geweest, ’s avonds hebben we gegeten met een Griekse vriend van Mochan en zijn vriendin uit Peru, hij studeert Japans en vertelde veel over de cultuur en historie van Kyoto. Heel interessant! Helaas was het die avond voor mij tijd om met de nachtbus te vertrekken naar het zuiden van Japan: Fukuoka. Dit ligt aan het strand wat ik met een andere backpacker uit het hostel heb bezocht, verder zijn we nog naar een kasteel en een museum geweest. Jammer genoeg regende het de hele tijd in Fukuoka dus de hoogste tijd om binnen-activiteiten te gaan doen: Onsen! Dat is een Japans badhuis waar natuurwater uit een bron wordt gebruikt voor baden en sauna’s. Het is hier gescheiden (man/vrouw) dus vrouwen zijn wat opener en ze vertellen voluit hoe het is om als vrouw in Japan te leven, bijvoorbeeld: je praat niet over en gebruikt geen anticonceptiemiddelen, als je eenmaal kinderen hebt gebaard heb je geen sex meer met je partner (waarom begrijp ik nog steeds niet, maar het verklaart wel de sexuele frustratie van Japanse mannen ?)
Vanuit Fukuoka heb ik de nachtbus genomen naar Osaka waar ik weer mocht CouchSurfen bij Noco. Noco heeft met haar man een bar in Osaka waar je 3uurtjes per dag mag werken om gratis in hun gasthuis te mogen slapen! Werken…. Hmmmm hoe was dat ook alweer??? GEWELDIG!! Heerlijk om weer achter de bar te staan! De sfeer is de kleine bar was heel gezellig, veel reizigers en vakantiegangers maar ook veel locals die allerlei gekke kaartspellen speelden (en probeerden uit te leggen). Nadat ik 2 dagen heb “gewerkt” in Osaka en met een aantal mensen de stad heb bezocht, ben ik weer met de bus en trein naar Tokyo gegaan. Gelukkig ben ik nu net heelhuids aangekomen want er raast een orkaan over Japan! Echt niet normaal wat een windvlagen en regenbuien!! Nu hopen dat mijn vliegtuig morgen gewoon vliegt, maar volgens de locals hier gaat dat helemaal goedkomen….
Dus zeg ik met veel pijn in mijn hart dag tegen Japan, wat een prachtige tijd in een schitterend land!! Aanrader!!!
Ik zie jullie vast allemaal morgen in Amsterdam ? Hahahahahah, nee tuurlijk niet! Maar het zal wel gek zijn om weer 1 dagje in Nederland te zijn! Ik mis iedereen!!
Heeeeeel veeeel liefs en natuuuurlijk weer bedankt voor al jullie te gekke reacties!!
Dikke kus!
En natuurlijk zijn de foto's weer aan het laden :)

Reacties

Reacties

Oma

Dat was weer een heel mooi verhaal Jij komt van het ene mooi verhaal ,naar het andere.het is fijn om iets van je te horen.Je maakt ook snel contact met mensen
Die Japanse kleding ,Geweldig.Was je nog in die kleren
gaan stappen.Japan is echt een mooi land .van de foto s heb ik er 4 opgeslagen.Op naar amsterdam.dikke kus
tot de volgende keer . Je bent even in de buurt daaaag

mama Els

Hoi Stephanie ,weer genoten van je reisverhaal en foto,s.
Je schrijft zeer humoristisch!groetjes van Patries.

Judith

Wauw, geweldig Japan!
Wat heerlijk dat iedereen zo open is. Ook wel weer vreemd om dan te horen dat mijn seks leven na september verleden tijd zou zijn als ik een japanse was. Wat een geluk voor mij dat ik hier woon!
Enne, wasabi_ijs maken we bij de kookacademie ook! Lekker op tonijn!
Goeie reis!

Hans en mama

Super super geweldig, wat een lef om zo maar ergens bij een vreemde te gaan slapen! HARTSTIKKE mooi verhaal en wat een belevenissen telkens weer genieten we ervan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!